těhotenství
m.k.
Dobrý den, ráda bych se zeptala na jednu věc. V minulosti jsem užívala pervitin a heroin. Mám protilátky na HCV, ale virus nemám. Skoro deset let abstinuji a teď bychom s partnerem chtěli dítě. A já bych potřebovala vědět, jestli a pokud ano, tak proč je nutné, aby gynekolog nebo porodník věděl o dřívější závislosti.Popřípadě, pokud o ní nebude vědět, tak co riskuji. Vím, že je to vždycky lepší, ale určitě znáte důvody, proč se člověk zdráhá tohle sdělovat, takže pokud to není nezbytné, nic bych neříkala. Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pokud už deset let opravdu abstinujete, není žádný důvod, proč byste o své dřívější závislosti měla gynekologa informovat. Bude se Vás ptát jen na současné užívání alkoholu a jiných psychoaktivních látek. Ani porodník o tak dávné závislosti nemusí vědět, pro toho by byla opět nutná informace o současné závislosti, a to kvůli komplikacím připorodu, případné anestezii apod. Trochu jiná situace je s hepatitidou C. Stejně Vám pravděpodobně budou testy dělat a zjistí to. Není ale nutné odpovídat na otázku, kde jste k viru přišla, pokud nebudete mít v lékaře důvěru. Důležité je, aby věděl, že v sobě protilátky máte a virus jste prodělala, je pak nutné v tomto směru sledovat i dítě.
Přeji hodně štěstí, abyste brzy měli zdravé miminko a vůbec jste se přitom nemusela na dávnou závislost ohlížet.