krade peníze
janina
Dobry den, nevím jak resit stavajici situaci. Dceri je 16 let, behem posledniho pul roku se nam doma 2x ztratily penize a ted naposled zlaty prstynek. S ucenim dcera zadny zasadni problem nema, je hodne inteligentni. Pri prvni ztrate penez (200 Eur) jsme ji nechali udelat test na drogy u pediatra (nevedela o tom), ale byl negativni. Vecer chodi ven, ale vzdy se zatim dle domluvy vratila (i kdyz zkousi posunout cas apod.). Behem posledniho roku se ale velmi zmenila, naladova, zachvaty vzteku, vulgarni mluva zmena pratel (priklani se k parte huligens apod). Nevime co delat, nahlasit ztraty na polici, kde udelat pripadne dalsi test na drogy (da se zaplatit?) apod. Predem dekuji za odpoved. Jana

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Janino.
dle vašeho popisu by u vaší dcery skutečně mohlo jít o problémy s užíváním drog. Na druhou stranu nelze vyloučit ani jiné příčiny, puberta může mít někdy dost bouřlivý průběh.
Píšete, že jste dceři nechali udělat u pediatra testy na přítomnost drog a výsledek byl negativní. To může znamenat, že dcera skutečně nebrala/nebere, ale může to znamenat např. také to, že test byl proveden po uplynutí delší doby, než je detekce drogy v organismu možná, nebo že např. dcera užívala jinou látku, než na které byla testována. Jinak orientační testy z moči (ev. slin, potu) na užití drog můžete zakoupit ve větších lékárnách nebo na internetu a test provést v domácím prostředí. Nicméně je dobré mít předem promyšleno, jak s výsledkem (ať pozitivním nebo negativním) naložíte, jaké další kroky budou z vaší strany následovat. Také je dobré počítat s falešnou negativitou/pozitivitou testu, spolehlivost výsledku se uvádí cca 95-98 %, a pokud by výsledek byl v rozporu s tvrzením dcery, nechat udělat konfirmaci v toxikologické laboratoři.
Samotné testy obvykle takovou situaci, jaká je u vás doma, samy o sobě neřeší, naopak někdy vedou k jejímu vyostření. Doporučila bych vám, abyste se, optimálně spolu s otcem vaší dcery, zašli někam poradit osobně. Potíže, jaké s dcerou řešíte, mají obvykle mnohem širší souvislosti, a k tomu, aby se věci pohnuly žádoucím směrem je zpravidla potřeba problém uchopit nějak komplexně, což internetová poradna příliš neumožňuje. Nepíšete bohužel odkud jste, takže vám nemohu doporučit konkrétní zařízení, kde poskytují poradenství rodičům, jejichž potomci mají/mohou mít problém s užíváním drog. Nicméně ve všech větších městech v ČR existují kontaktní centra, která se většinou nezabývají pouze pomocí závislým, ale také jejich rodinám. Dále je možné vyhledat specializované poradny pro rodiče, těch je však přeci jen méně. Pokud byste o návštěvu odborníka měla zájem, můžete se podívat na www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci a vhodné zařízení si dle regionu vyhledat. Případně znovu napište a my vám někoho doporučíme.
Přeji hodně štěstí a ať se situace brzy změní k lepšímu.
PS: Trestní oznámení na dceru samozřejmě z právního hlediska podat můžete. Otázkou je, jak by na to dcera reagovala. Těžko říci, zda by ji obavy přinutily k nějakým pozitivním změnám v chování nebo naopak by vedly k agresivnějšímu chování a větší uzavřenosti před vámi. Určitě bych toto rozhodnutí odložila až po té, co se osobně poradím a situaci proberu s nestranným odborníkem, který má s řešením takové problematiky zkušenosti