dvojče
culi
Dobrý den,
četla jsem jeden z dotazů, kde jedna slečna popisuje závislost její sestry... U mě je to podobné akorát drogy užívá můj o 5 minut mladší bratr. V 15 začal kouřit cigarety a asi o dva roky později začal s marihuanou. Od té doby se nám začaly ztrácet pěníze. Ještě před dovršením 18 začal dost pít alkohol (pivo, rum, víno s kolou, vodku s džusem). Myslím, že už zkusil i něco silnějšího než marihuanu, ale nevím co.
Žijeme v domě s mamky přítelem a jeho rodičema, jsou hodně přísní a o ničem se nedokáží pořádně bavit, takže to co jste doporučovali té slečně aby si sedla s rodinou a se sestrou si promluvila je nemožné. Chtěla bych bráškovi nějak pomoc, protože ho vyhodili ze školy a neudělal ani prvák, měsíc chodil do práce, ale nevydržel tam, teď si našel práci, která je fyzicky náročná a bojím se, že ani v té nevydrží. Četla jsem i hodně článků, jak mu pomoci a i když se spolu o tom bavíme buď mi lže nebo odsekne a nechce se semnou vůbec bavit. Chtěla bych tedy poradit jak ho z toho dostat aby si nezničil život, takhle mladý?
Děkuju

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že bratr pije alkohol, užívá marihuanu a nejspíš vyzkoušel i něco tvrdšího. Školu nedodělal, z práce ho vyhodili. Doma Vám krade. Mluvit se s ním nedá - on lže a rodiče to nezvládnou. Vy si dobře uvědomujete, že si ničí život. Máte pocit, že k drogám sahá pro to, aby si našel kamarády.
Bohužel, bratr to takhle nevidí, nebo se o tom v současnosti nedovede takhle bavit. Vlastně to není on, kdo má problém, ale jste to Vy. Vy jste ta, která se situací trápí, která vidí problém a hledá řešení. Není ve Vaší moci bratrovi v užívání drog zabránit. Je to jeho rozhodnutí na ponese za něj zodpovědnost. Vy se teď můžete soustředit na sebe - postarat se o sebe, svoje city, svoje bezpečí. Píšete, že nemůžete čekat podporu ze strany rodiny, resp. že rodiče jsou přísní, ale rozumný rozhovor na toto téma se z jejich strany čekat nedá. S bratrem se nedaří mluvit ani Vám samotné.
Nejspíš se už nějakou dobu celá rodina točíte v začarovaném kruhu. Aby se podařilo z něj vymotat alespoň Vám, zkuste se obrátit na nějakou poradnu pro blízké těch, kteří drogy užívají. To, že změníte pohled na věc Vy sama, asi okamžité procitnutí všem ostatním nepřinese, ale můžete být tím, kdo ukáže, že změna je možná. Bude na ostatních, jak se s tím poperou. Od Vás to bude chtít velkou dávku trpělivosti, sílu a uznání, že jsou věci, se kterými nemůžete nic dělat. To nebývá jednoduché. Obzvlášť, když jde o někoho tak blízkého, jako je Vaše dvojče. I proto většinou pomůže, promluvit si o všem s někým nestranným.
Co Vy na to?
Jestli byste chtěla kontakt, napište odkud jste a nebo se sama podívejte na www.drogy.net.
Držím palce a kdyby něco, ozvěte se.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.