Pervitin
adriaana
Dobrý den,máme podezření, že náš devatenáctiletý syn šňupe pervitin.Nevíme kam se obrátit,abychom s ním mohli jít na nějaké testy.Již dva roky kouří \"trávu\" a teď asi přistoupil k tvrdším drogám.
Velice děkuji za vaší odpověď.
Adriana Musilová

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
orientační testy z moči na užití pervitinu můžete koupit v každé větší lékarně a provést je i v domácím prostředí. Každopádně by však bylo moudré, dříve než se do testování pustíte, zajít do poradny klidně i bez syna a probrat, jak se situací naložit. Ono testování má nejedno úskalí a někdy může nadělat více škody než užitku. Je především potřeba mít předem dobře promyšleny kroky, které po výsledku (ať negativním nebo pozitivním) budou následovat. Navíc test vám řekne pouze to, zda syn v posledních dnech pervitin užil nebo ne. Nevypovídá nic o rozsahu problému, o tom jak dlouho a často užívá. Je třeba také počítat s tím, že test výjímečně vyjde falešně pozitivní/negativní (spolehlivost není zcela stoprocentní), že syn může užívat jinou látku, než na kterou mu budete test provádět atd. Ale především je dobré si uvědomit, že takovéto testování je velkým zásahem do vzájemné důvěry a vstřícnosti ve vztahu.
Zkoušeli jste si se synem o svých podezřeních a o tom proč vznikla v klidu promluvit? Jak na to syn reagoval? S testováním souhlasí? (Je totiž plnoletý a nemusí na to přistoupit). Ačkoli testy na první pohled vypadají jako nejjednodušší řešení, není tomu tak.
Proto bych vám doporučila zajít nejdříve někam do poradny osobně a s nestranným odborníkem, který má s řešením takovýchto situací zkušenosti, probrat, jak dále postupovat, aby to vedlo k pozitivním změnám. Nevím odkud jste, takže vám nejsem schopna poradit konrétní organizaci. Ale nejrozumější by asi bylo obrátit se na nejbližší kontaktní centrum, která poskytují poradenství nejen závislým, ale i jejich rodinám. Jsou ve všech větších městech, jejich služby jsou bezplatné a mohou být i anonymní. Jejich adresy najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. Do vyhledávání si zadejte "kontaktní centrum" a vám dostupný region. Pokud je pro vás dostupná Praha, můžete se obrátit přímo na Poradnu pro rodiče SANANIM, adresa zde http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html
Nebo znovu napište a my vám vhodné zařízení najdeme.
Hodně štěstí.