kojenec
Veronika
Dobrý den chtěla bych se zeptat.Moje kamarádka se kterou jsme kdysi dávno zkusili pervitin,máme nyní obě dítě aale s rozdílem že já nic neužívám ale ona bere i při kojení a následky nebere v potaz.Má otázka je tedy:Jaké následky nebo co může způsobit malému kojenci užívání pervitinu.Injekčně to neužívá.Jaká část se dostane do mateřského mléka a vše co se může stát.Chtěla bych jí pomoct,jenže ona se hájí tím že to není zas tak často.Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
amfetaminy, mezi které pervitin patří, se vylučují i do mateřského mléka. Vylučování do mateřského mléka může trvat i několik dní. To znamená, že kojené miminko bude mít pravděpodobně positivní testy a budou se na něm projevovat účinky pervitinu. Vy se ptáte na to, jaká část se pervitinu se do mléka dostane - takové informace se mi bohužel sehnat nepodařilo. Navíc bude záležet zejména na velikosti dávky matky a na tom, po jak dlouhé době dojde ke kojení.
Mezi příznaky, které jsou mohou akutně projevit u dítěte patří: nespavost, hyperaktivita, hypertenze, exhaustivní syndrom, hypertermie, koma, poruchy ventilace, křeče. V podstatě jde o projevy intoxikace stimulační látkou, které mohou potenciálně vést k poruchám psychického i fyzického vývoje dítěte. Dítě tedy může častěji plakat, hůře spát, pomalu nabírat na váze. Při vysazení se nejspíš projeví větší spavost, chuť k jídlu, ale opět neklid, nervozita, pláč ... prostě obdoba abstinenčních příznaků u dospělého.
U matky může vést užívání k nižší produkci mateřského mléka.Velmi pravděpodobně bude mít užívání pervitinu vliv i na vztah mezi matkou a dítětem, a na výchovu dítěte. Dlouhodobé dopady užívání matek na fyzické a duševní zdraví dětí, nejsou zatím podrobně zmapovány.
Aby byla omezena zdravotní rizika pro dítě, doporučují lékaři, kteří mají v péči matky užívající stimulanty, zastavit laktaci a nekojit! Navíc - kamarádka se může rozhodnout, jestli užívat chce, nebo ne. Její dítě je však odkázáno na ní.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.
Zajímavé odkazy:
Zaostreno 4_07.indd - časopis NMS Zaostřeno na drogy, hlavní téma: Návykové látky v těhotenství; v angličtině např. http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim334.htm