dealer
matka
Dobrý den, zjistili jsme, že nějaký kluk ze synovy školy mu nabízel zdarma ochutnávku kokainu. Máme na něj kontakt a víme, kdo to je. Poraďte mi prosím, jak postupovat, abychom něco nepokazili. Máme toto hlásit policii? Nebo mu zavolat a nějak ho zastrašit? Syn si (17 let) si občas dá marihuanu, ale tento člověk ho chce zdarma nalákat na tvrdé drogy. Děkujji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že vašemu synovi nějaký "kamarád" ve škole nabízel zdarma ochutnávku kokainu. Ptáte se, jak v tuhle chvíli postupovat. Víte jméno dotyčného, máte na něj kontakt ... nejspíš se také o svého syna bojíte a možná máte na dotyčného "kamaráda" zlost. Nevíte, jestli kontaktovat policii, dealerovi zavolat a vystrašit ho,...
To, co popisujete, je poměrně běžné. Lidé první ochutnávky drogy dostávají právě z rukou svých blízkých známých nebo přátel, většinou zdarma a většinou v době studia na střední nebo vyšší škole.
Rozumím tomu, že kokain pro vás představuje větší hrozbu než marihuana, a že máte o syna strach. A všechny varianty, které zmiňujete, jsou možné. Záleží spíš na tom, jaký je váš záměr a jaké výsledky si slibujete. Stejně tak bude záležet na přístupu okolí - ať už půjde o vašeho syna, policii, školu, zmiňovaného dealera, jeho rodinu apod.
S celou situací se můžete obrátit na synovu školu, policii, rodinu dealera nebo dealera samotného. Určitě by ale stálo za to, promyslet si dopředu, čeho tím chci dosáhnout, jakou roli v tom chci hrát, a jaký názor má na věc můj syn. Kterýkoli z těchto kroků s sebou může přinést více škody, než užitku. Můžete ze syna udělat udavače, z kluka, který mu něco nabídl, největšího grázla na světě, ze školy neschopnou instituci. Nebo naopak - syn se může díky takové události poučit a dospět, "kamarádovi" se dá pomoct a škola se může začít starat o své žáky.
Rozhodně by bylo dobré při hledání vhodného řešení i při řešení samotném odložit emoce stranou. A jak jsem zmiňovala výše, zamyslet se nad tím, čeho bychom chtěli dosáhnout. Do rozhodování můžete zapojit i syna. Následně třeba i školu, zmiňovaného dealera a jeho rodinu. Na policii bych se obracela až s větším množstvím informací, které by všechno dokazovaly. Ale znovu říkám, záleží na Vás.
Škola i policie mají předepsané postupy, jak v takové situaci postupovat. Přesto i tam bude hodně záležet, na koho narazíte. Zkuste se tedy dopředu nezávisle informovat o tom, jaká mají doporučení a jak v takových situacích postupují. Stejně tak se ptejte, co by takový postup obnášel - jak směrem k Vám, tak Vašemu synovi, dealerovi atd.
Najít to správně řešení v podobných situacích není nikdy snadné. Vždy riskujete, že někoho poškodíte. Na druhou stranu tím, že neuděláte nic, můžete propást příležitost, jak něčemu zabránit.
Omlouvám se, že to není ta rada, jak "správně postupovat", kterou byste rádi slyšeli. Bohužel ale žádná taková neexistuje.
Držím palce a budu ráda, když dáte vědět, jak jste se nakonec rozhodli.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.