Alkoholik
Veronika
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu. Moje maminka pije, už asi 8 let. Myslím, že nemá radost ze života a také má nejspíš nějaké psychické problémy, ale nechce s námi (mým tatínkem a sestrou) o tom mluvit. Tak se každý druhý třetí den opije, po domě má schované láhve s alkoholem. Musíme jí hlídat, aby se nic nestalo. Nenechá si nic říct, vždy si připadá, že je každý proti ní. Že si prý vymýšlíme. A říká, že si problémy vyřeší sama, já si to nemyslím. Už byla u různých psychologů a léčitelů, ale nic nepomáhá. A na léčbu jít nechce, prý to vůbec není třeba. Co máme dělat? Můžete mi nějak poradit?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
tyto situace nebývají nikterak snadné. Pokud závislá osoba si nechce své potíže připustit nebo je vůbec nenahlíží, je to opravdu těžké. V těchto případech je jediným možným nástrojem komunikace, ale jak jste sama uvedla, maminka ji moc otevřená není. Umím si představit, jak to pro Vás všechny musí být těžké a náročné. Závislost bohužel neničí pouze ty, kterých se bezprostředně týká, ale také velmi zatěžuje i blízké okolí. Dá se poměrně dobře léčit, ale vždy je hlavním předpokladem motivace a spolupráce dotyčné osoby. Pokud Vaše maminka prozatím není ve stadiu, kdyby ona sama si své potíže uvědomovala a byla ochotna je začít řešit, můžete Vy, jakožto blízké osoby využít poradenských služeb, které veškerá zařízení specializující se na problematiku závislostí také poskytují. Můžete se lépe a konkrétněji poradit o celkové situaci a také jak s maminkou komunikovat a tím ji třeba i lépe motivovat.
Netuším, kde maminka byla, uvedla jste, že již nějaké odborné pomoci bezúspěšně využila, můžete se obrátit tam. Pokud byste měli zájem o nějaké jiné kontakty, můžete se podívat sem www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci, zadat kraj, město a AT ambulaci. Nebo můžete napsat znova a uvést vhodná města, rádi Vám kontakty vyhledáme a doporučíme.
Zatím se mějte hezky, pokud bude třeba, klidně zase napište.
S pozdravem Markéta k.