kaleni jako zivotni styl
viki
Dobry den,
chci Vas poprosit o radu ohledne sveho nyni jiz byvaleho pritele(33), protoze si kvuli nemu stale delam starosti. Nevim ale v tuto chvili, jestli mam vlastne problem ja nebo skutecne on a pomohl by mi komentar nekoho objektivniho. Zacali jsme spolu chodit asi pred rokem a hned bylo zjevne, ze pritel travi hodne casu kalenim. V te dobe se to vsak jevilo jako nahodna kulumace oslav prijezdu blizkych, narozeni deti kamaradu, vyjimecny koncert atd. Casem se vsak ukazalo ze chozeni do klubu cca 4x tydne s tim ze navrat vzdy az k ranu kdyz uplne vsichni odesli je v norme a ze pritel toto preferuje pred vikendy v prirode nebo jinymi akcemi. Navic jsme zacali mit spory prave ohledne zpusobu odchodu - i kdyz jsem sla take a chtela jsem pak odejit napr. v jednu hodinu spolecne, pritel vzdy zustaval \"az do konce\", i kdyz uz temer vsichni davno odesli a nic se nedelo, a pak jel spat k rodicum, coz mi jako nove pritelkyni prislo opravdu frustrujici. Tehdy jsem se poprve ozvala a zacaly hadky. Pritel mi celou dobu tvrdil, ze celou vec zvelicuji, ze jsem prehnana, jeho kamaradi i kamaradky mu tvrdi ze je uplne v pohode a problem mam naopak ja. \"Do karet\" mu hralo, ze ja jsem skutecne druhy extrem, jsem v podstate abstinent, protoze otec byl alkoholik. Presto me bavi sem tam nekam zajit a klidne jsem tam i do rana, ale neprijde mi v poradku toto praktikovat na ukor vseho ostatniho a nekolikrat tydne. Pritel nebyl schopen za cely temer rok co jsme spolu byli udelat neco zasadnejsiho ve svem jednopokojovem byte nebo se mnou jit i jen do zoo, stale chodil prespavat k rodicum, o jinych aktivitach nemluve. Na druhou stranu se nikdy neopil do nemoty a i dle tvrzeni okoli jeho jointy byly vzdy velmi slabe. To byl dalsi jeho argument, ze to ma pod kontrolou a jsem v podstate blazen. Nyni jsme se rozesli a on opet travi cas nekolikatydenim vysedavanim v klubu a hulenim a vikendy na festacich a me to strasnym zpusobem depta. Skutecne jsem prehnana ja a on je v pohode? A existuje vubec nejaka paka, jak takovemu cloveku otevrit oci, ze nedela skutecne nic jineho a neni to v poradku? Beru to jako svou osobni prohru a rok zivota v haji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Viki.
V prvé řadě bych vám chtěla říci, ať uplynulý rok života neberete ani jako ztracený, ani jako prohru. Pokuste se ho brát jako důležitou životní zkušenost, kdy jste si sama pro sebe dokázala ujasnit, co ve vztahu s partnerem očekáváte a jak by takový vztah měl fungovat, jaké jsou vaše hranice. Do budoucna je to určitě důležité a věřte, že i z negativních zkušeností člověk může čerpat pro svůj život pozitiva.
Jinak co se týče vašeho bývalého přítele - zřejmě má ve svém životě postaveny priority tak, jak to popisujete. Nevnímá, že by to měl být nějaký problém a s tím nejpíš jako bývalá přítelkyně mnoho nenaděláte, když se to nepodařilo ani v rámci vašeho vztahu. Jiná věc je, jak nahlížet na expřítelův životní styl. Řekla bych, že pokud má potřebu několikrát do týdne se "vykalit", přičemž to je na úkor všech ostatních zájmů a má to tak i přesto, že to evidentně zničilo jeho partnerský vztah, navíc jakýkoli problém popírá, dalo by se uvažovat o určitém stupni závislostního chování. Bohužel, pokud on sám si nepřipustí, že je něco v nepořádku nejde s tím mnoho dělat. Ke změně postoje se závislí (a nejen oni) většinou propracují, až je dostihne dostatečné množství průšvihů, které si svým chováním nasekali. Někomu stačí poměrně málo - nepříjemnosti v zaměstnání, ve vztazích, finanční problémy, pro jiného je ten práh mnohem dále - např. život na ulici, vězení ap. Těžko odhadovat, kdy a za jakých okolností expřítel svou situaci nahlédne a bude ochoten ji změnit.
Vám bych nejspíše doporučila, abyste se přestala zatěžovat problémy, které neovlivníte a soustředila se na vlastní život a na to, abyste se v něm cítila dobře. Chápu, že konec jakéhokoli vztahu, i když třeba za mnoho nestál, bývá bolestný a člověk má potřebu si vše neustále analyzovat a přemýšlet, zda to nemohlo být jinak. Ale věřte, že časem bude lépe.
Přeji hodně štěstí a ať v budoucím vztahu najdete to, co vás bude oba dělat šťasté.