Léčba
Týnka
Dobrý den. Píšu ohledně mé dobré kamarádky. Chtěli bychom se poradit, co by bylo nejlepší v této situaci dělat. Kamarádce je 19 let a už rok užívá pervitin. Začala ho užívat s přítelem a to půl roku téměř nepřetržitě, potom se s přítelem rozešla a frekvence užívání se omezila pouze na víkendy, někdy i s dvou až třítýdenní přestavkou, kdy perník nebrala vůbec. Užívala vždy jen šňupáním. Jenže za poslední měsíc se najednou strašně změnila, začla fetovat i v týdnu, na dojezdu měla hrozné deprese takže to přebíjela další dávkou. Došlo to tak daleko, že přestala chodit do práce (má 3 roky obchodní akademie, školu plánuje dodělat). Začla si půjčovat všude možně, bez perníku nepřežila den. Včera už po týdnu bez jídla a spánku měla stav totální \"vykroucenosti\", hodinové záseky do zdi a nakonec zkolabovala, ma asi na 4 hodiny okno a nic si nepamatuje. Noc prospala a ráno jsme se rozhodli, že tu situaci musíme začít řešit. Kámoška sama uznala, že už pomýšlela na sebevraždu, propadá skepsi, depresím a nic jiného než čára pika ji nezajima. Uvědomuje si, jak je na tom špatně, tělesně i duševně a chce s tím něco dělat ale je nám jasné že sami nic nezmůžeme. Takže se chceme zeptat, co by bylo nejlepší, jestli ambulantní léčba nebo rovnou pobyt v komunitě. Odedneška se pokusí abstinovat. Ještě bych podotkla že rodinné zázemí je hodně špatné, musí doma platit nájem na který nemá když nechodí do práce a hrozí ji že ji vyhodí z baraku a nebude mit kam jit. Prosíme co nejrychlejší odpověď a odkaz na nejbližší pomoc. Děkujeme moc za odpověd.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
je určitě moc dobře, že kamarádce chcete pomoci a myslím, že jste to i vzali za správný konec. Je důležité, že kamarádka sama má zájem situaci řešit a vyhledat odbornou pomoc. Takto přes internet se poměrně obtížně posuzuje, jaký typ léčby by byl optimální. Je možné, že v jejím případě by s ohledem na délku užívání byla dostačující i léčba ambulantní. Ale ideální by bylo probrat to v rámci osobní konzultace. Pokuste se kamarádku nasměrovat k návštěvě kontaktního centra, kde jí s výběrem vhodného léčebného zařízení pomohou, proberou s ní její aktuální situaci a případně i léčbu zprostředkují. Vzhledem k místu bydliště, které uvádíte ve skryté poznámce, bych považovala za rozumné obrátit se na některé pražské kontaktní centrum nebo přímo na Denní stacionář SANANIM, který poskytuje intenzivní ambulantní léčbu (- kontakty viz níže).
Přeji hodně štěstí vám i kamarádce a ať všechno dobře dopadne.
Praha 5, Kontaktní centrum Sananim
Na Skalce 15, Praha 5, 150 00
telefon: 283872186
Tomáš Vejrych
http://www.sananim.cz
Praha 5, Kontaktní a poradenské centrum závislostí STAGE 5
Mahenova 4, Praha 5, 150 00
telefon: 257217871, 605319926, 736183025
fax: 257217871
http://www.progressive-os.cz
Praha 1, Kontaktní centrum Drop In, o. p. s.
Karolíny Světlé 18, Praha 1, 110 00
telefon: 222221124, 222221431 (nonstop)
fax: 222221431
Bc. Nora Staňková
http://www.dropin.cz
Praha 7, Denní stacionář Sananim, o. s.
Janovského 26, Praha 7, 170 00
telefon: 220803130
fax: 266711211
PhDr. Ilona Preslová
http://www.sananim.cz