manžel a pervitin
pami
Dobrý den,manžel je už 6 let závislej na pervitinu,poslední půl roku bere každý třetí den,přidaly se automaty-jsme zadlužený.Od minulého pátku nic nevzal,navštívili jsme poradnu,do které chce pravidelně docházetje možné,že zvládne přestat bez léčebny?Celý týden jen spí,jí a každý den chodíme na hodinovou procházku,ale v pondělí už musí do práce :-(

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
to, že je manžel aktuálně unavený a spavý je poměrně typický příznak vysazení pervitinu. Mělo by se to v brzké době srovnat do normálu a bylo by dobré, aby to manžel vydržel, i když chápu, že v to zaměstnání v takovém stavu asi nebude nic moc. Možná by stálo za zvážení vzít si pár dnů dovolené. Ptáte se, nakolik je pravděpodobné, že to manžel zvládne bez léčebny. To se dá těžko odhadnout, tyto věci jsou dosti individuální. Obecně platí, že čím delší "drogová kariera", tím je pravděpodobnost úspěšného ambulantního zvládnutí nižší. Na druhou stranu nezanedbatelnou roli hraje i sociální status dotyčného a jeho rodinné zázemí. Je pravda, že váš muž bere poměrně dlouho - 6 let, na druhou stranu má stále zaměstnání i oporu ve vás. Za současného situace jistě stojí za pokus to ustát ambulantně s tím, že manžel bude v pravidelném (a doporučila bych poměrně intezivním) kontaktu s poradnou, kam dochází. Pokud by se udržet abstinenci nedařilo, nic nebrání tomu, aby v poradně s terapeutem probral možnosti léčby pobytové, ať už v komunitě nebo v léčebně. Pokuste se prozatím být manželovi oporou, pomozte mu naplnit volný čas aktivitami, které by ho bavily a neměl je spojeny s užíváním pervitinu, oceňte jeho abstinenci. Na druhou stranu, je to především "boj" vašeho manžela a vy nemůžete nést zodpovědnost za jeho další život. Zkuste si zachovat od problému určitý vnitřní odstup a snažte se, aby pervitin zcela nezahltil a neovládl váš vlastní život. Umím si představit, že je to těžké a nepochybně i vy sama byste ocenila nějakou odbornou pomoc a podporu někoho nestranného. Můžete se optat třeba v té poradně, kam dochází manžel, zda nemají kontakt na zařízení, které se specializuje na poradenství rodinám a blízkým závislých.
Přeji hodně štěstí a sil vám i manželovi.