Sestra
Jana
Dobrý den, moje sestra již dlouhodobě užívá drogy. Nejspíš pervitin. Jakmile se s ní o tom chceme bavit, tvrdí, že \"jsme blbý\" a že ona VŮBEC drogy nebere. Školu nedostudovala, z práce jí vyhodili. Je hubená jako lunt a všude na obličeji má jizvy. Několikrát nám dokonce ukradla z domu peníze. Nejhorší na tom je, že si vůbec neuvědomuje, že má problém. Vše schazuje na ostatní.
Prosím poraďte, jak bychom jí mohli pomoci. Ničí nejenom sebe, ale i celou rodinu.
Děkuji
Jana

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že Vaše sestra užívá dlouhodobě drogy,nejspíš pervitin. Školu nedostudovala, přišla o práci. Je hubená, obličej samá jizva. Doma několikrát ukradla peníze. Když se s ní chcete na toto téma bavit, tak tvrdí, že nic nebere. V zásadě si neuvědomuje svůj problém, všechno shazuje na ostatní. Sama to uzavíráte slovy, že tím ničí nejen sebe, ale i celou rodinu.
Věřím v to, že rodina je systém podobný hodinovému soukolí. Takže když změníte něco ve svém chování Vy, mohlo by to postupně vést ke změně chování i u Vaší sestry. Nicméně nečekejte, že to bude hned. Naopak bych očekávala, že začátek bude těžký a možná se bude sestra dost zlobit. Ale uvidíte.
Zkuste si nejprve sednout s celou rodinou a probrat, co se vlastně děje. Buďte konkrétní v tom, co Vám na chování sestry vadí. Zkuste při tom zapomenout na to, že bere drogy - co si dělá ve svém volném čase, je koneckonců její věc, ikdyž Vám se to pochopitelně nemusí líbit, má na to právo. Zaměřte se na chování sestry k Vám a ostatním členům rodiny, na pravidla, která doma máte domluvená a na to, jak fungují. Jestli žijete v jedné domácnosti, měl by mít každý svoje povinnosti (podílet se na chodu domácnosti svou prací, financemi) a musí dodržovat nějaká pravidla (předpokládám např. že doma nemáte každý večer bujarý mejdan).
Pak si promluvte se sestrou. Ani ona asi není spokojená s tím, jak se vám společně žije. Zkuste jí vtáhnout do diskuse o tom, jak by to šlo zlepšit. A znovu opakuju - nemluvte o braní drog, to je její věc. Domluvte se na tom ostatním - co má kdo za povinnosti, jak kdo přispívá na chod domácnosti, jaká pravidla má vaše společné bydlení.
Mluvte o tom, jak byste chtěli, aby to vypadalo. A ptejte se, co by kdo mohl pro lepší fungování udělat. Domluvte si pravidla a taky sankce. Ty ale pak budete muset dodržet a trvat na nich.
Mimo to by bylo dobré si se sestrou promluvit o Vašich obavách a strachu o ní a její zdraví. Mluvte při tom o sobě - jak se cítíte a čeho se bojíte. Řekněte jí, že i přes to, že nevíte, co se děje a často se teď dohadujete, jí máte ráda. Když po Vás bude chtít peníze, slušně jí odmítněte apod. Nenechte se vydírat, ale ani Vy jí nevydírejte (pláčem, výčitkami), nedávejte jí ultimáta a nevyhrožujte jí tím, že uděláte něco, co pak nedodržíte.
Než k takovému rozhovoru dojde, je dobré si nějak ulevit od emocí - nejčastěji to bývá strach, pocity viny, zloby atd. Takové emoce by Vám byli při rozhovoru na překážku. Ideální je si takový rozhovor naplánovat a připravit se na něj, třeba si se sestrou dopředu domluvit termín. Můžete ho rozložit na dvě části. Nespěchejte, snažte se udržet klid.
Často v takových situacích doporučujeme obrátit se na odborníky. Kdybyste mi napsala, odkud jste, poslala bych Vám kontakt na nejbližší poradnu pro rodiny těch, kteří užívají drogy. V poradně si nejen ulevíte a zjistíte, že podobné trable řeší spousta dalších lidí, ale možná také přijdete na řešení, která Vás zatím nenapadla.
Držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.