Nejlepsi protidrogova lecebna
omgn
Dobry den, pred lety jsem videl v televizi dokument o lecebne pro drogove zavisle kde vyuzivali aktivniho programu pece o domaci zvirata a zapojeni v zemedelstvi. Vetsinu zakladnich surovin si zajistovali ze sve farmy a pro urcity zpusob pripomenuti zakladnich potreb zivota meli i vysokou uspesnost lecby.
Nemate nekdo tuseni ktera lecebna takovy program nabizi, eventuelne doporuceni na nejake jine zajimave lecebny.
Chci pomoci blizkemu cloveku a nechci aby se citil jako nekde ve vezeni unudeny k smrti. Nenavidel by to a k drogam by se jiste vratil.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
nevím přesně, o kterém zařízení zmiňovaný dokument byl. Předpokládám ale, že šlo o některou z terapeutických komunit. Možná dokonce o nějaké zařízení, které je spíše na úrovni komunitního žití a terapie tam až tak neprobíhá. Na někoho to funguje, na někoho ne, jde ale spíše o změnu životního stylu, než o léčbu jako takovou. Nicméně terapeutické komunity jsou standardním článkem odborného léčebného systému. Existuje jich v Čechách asi 15, liší se v drobnostech, především v tom, pro jaké klienty jsou vhodné. Jedná se o léčbu na 6-15 měsíců (pro mladší kratší, pro starší delší, také záleží na délce drogové kariéry). Většinou jde o samosatný objekt, statek, dům ve vsi apod., kde se klienti starají sami o jídlo, domácí zvířata, zahrádku, chodí na dřevo do lesa, aby měli čím topit. Jezdí na poměrně náročné sportovní akce, aby poznali, že i bez drog je možné mít silné zážitky. Učí se spolu vycházet jako velká rodina, kde ale platí určitá hierarchie a jasná pravidla. Personál tvoří psychoterapeuti, kteří s nimi tráví více času než v léčebnách, ale na druhou stranu za ně mnohem méně věcí diraktivně rozhodují.
Taková komunita není vhodná pro každého. Jde o dlouhou dobu, proto je dobré rozmyslet, jestli je problém u konkrétního člověka opravdu tak vážný, že ho nezvládne např. ambulantně nebo krátkodobým pobytem v léčebně.
Jednotlivé stránky terapeutických komunit najdete na http://www.terapeutickekomunity.org/terapeuticke-komunity-sekce-tk-ano/ . Jsou tam ty, které jsou sdružené do odborné sekce a je tedy v základu garantována jejich kvalita.