dívka v nesnázích
scala
Dobrý den,
mám 21-letou dceru. Od 14 let chodila s chlapcem, se kterým později i žila. Vím, že kouřili marihuanu a on vařil pervitin. Odešla po šesti letech od něj a on se za půl roku zabil při autonehodě. Dcera se složila, nemůže to překousnout, vpodstatě nemá žádnou kamarádku. Dala se teď dohromady s lidmi, kteří s jejím chlapcem byli ve styku. Prý ji to pomáhá zapomenout. Kromě toho jsem přišla na to, že bere zřejmě pervitin, i mi to přiznala, udělala jsem jí test a byl pozitivní. Tvrdí, že s tím již přestala. Bohužel jí nevěřím, je náladová, vzteklá, nechce se se mnou o ničem bavit. Ztrácí se nám peníze, musíme vše zamykat a kontrolovat. Jsem zoufalá, je mi jí líto a přitom mám na ni vztek. Všední život je těžký, když musíte kontrolovat doma vše, peníze, klíče.... Co dělat? Manžel ji chce vyhodit z bytu, ale já jsem máma...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pokud dcera užívá pervitin a ohrožuje tím celou rodinu, ale hlavně sebe, je potřeba zabývat se teď hlavně tím. To, co se jí stalo v minulosti, je možné řešit, až bude střízlivá. Chápu, že je Vám jí líto, ale tím jí nepomůžete. Vyhodit ji z domova je krajní řešení, kterému by mohly předcházet ještě i jiné pokusy. Bylo by dobré dát jí nějaké podmínky, za kterých může byslet doma. Jak bude fungovat, že Vám nebude krást věci apod. Je to hlavně otázka Vašich pevných hranic vůči ní, což je občas hodně těžké. Doporučovala bych Vám jít se poradit k odborníkovi osobně. Budete tak moct podrobněji popsat celou situaci, co už jste zkusili, co aspoň částečně fungovalo, jaká je nyní situace. Společně vymyslíte, co dál, vyzkoušíte to, budete mít pak opět s kým probrat, jestli to mělo nějaký efekt. To všechno se dost obtížně vypisuje do jednoho dotazu na poradně.
Zkuste tedy kontaktovat některé zařízení, které pomáhá rodinám drogově závislých. Pokud byste nevěděla o ničem v okolí, najdete jejich seznam na "mapě pomoci" na www.drogy-info.cz, případně napište znovu lokalitu, kde by to mělo být.