Od přestupku k trenstnému činu
FYYK
Dobrý den,
měl bych dotaz ohledně právního aspektu marihuany.
Podle zákonů je možné pěstovat 5 rostlin marihuany a je to chápáno jako přestupek, nikoli trestný čin.
Pokud člověk vlastní do 15 gramů marihuany, jedná se rovněž o přestupek.
Nyní bych prosím vás rád věděl, jak tyto věci jdou dohromady.
Pokud vypěstuji už jen jednu rostlinu konopí, která je z HLEDISKA KUSŮ přestupkem, je z HLEDISKA GRAMŮ již trestním činem.
Je to tedy tak, že když pěstuji marihuanu, je to přestupek, ale jakmile začíná kvést a stává se z ní droga, je to již trenstní čin?
NEBO, je to tak, že trenstní čin se z přestupku stává tehdy jakmile drogu utrhnu a tedy již není v zemi a tudíž není rostlinou, ale sušinou?
Je to tedy tak, že se pěstuje pět rostlin pro radost z pěstování a poté 4 a třičtvrttě rostliny vyhodíma nechám si jen 14 gramů z jednoho výhonku?
Dělám si z toho tak trošinku legraci ale zároveň se vážně ptám, jak to vlastně tedy je. Kdy se z toho stává trenstný čin. Budu moc rád za veškeré informace.
S Díkem
FYYK

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
máte pravdu, že v tomto ohledu je zákon poněkud nedokonalý a nedotažený, a to ve více směrech.
Zde bych ráda citovala právničku Mgr. Hanu Fidesovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky.
"Upozorňuji zejména na skutečnost, že po vypěstování 5ti rostlin konopí, (tedy byť s rizikem stíhání za přestupek), byste se po sklizni pravděpodobně dopustil trestného činu dle ust. § 284 trestního zákoníku - Přechovávání omamné a psychotropní látky a jedu, neboť výtěžek z těchto rostlin bude s vysokou mírou pravděpodobnosti vyšší než dovolují prováděcí předpisy k trestímu zákoníku pro účely přechovávání drog pro vlastní potřebu, tj. více než 15 g sušiny."
Chápu, že to v této podobě dosti odporuje logice, nicméně v současnosti je právní úprava takto nastavena. Nezbývá než věřit, že v dohledné budoucnosti budou nejasnosti ze zákona odstraněny.
Níže vám rovněž posílám odkazy, které se k této problematice vztahují. Pokud byste měl doplňující dotazy, případně byste potřeboval pomoci s právním řešením konkrétního problému ohledně THC, můžete kontaktovat přímo Právní poradnu A.N.O. (adresa na www.asociace.org)
Mějte se hezky a ať se daří.
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/57/1735/
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/zaostreno_na_drogy/2010_zaostreno_na_drogy/zaostreno_na_drogy_2010_01