Co dělat?
joseph
Bratr bydlí u mámy a má důvodné podezření, že něco bere. Bratr má historii. Máma to zjistila a chce ho vyhodit.
Jaký je vhodný postup, co můžeme udělat? Kdyby máma trvala na odchodu bratra z bytu, kde je možné bratra poslat na léčení i s ubytováním?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
pokud by měl bratr zájem jít se léčit ze závislosti, může nastoupit pobytovou léčbu v psychiatrické léčebně na oddělení léčby závislosti (léčba trvá cca 3-4 měsíce) nebo do některé z terapeutických komunit (doba léčby cca 6 -15 měsíců). Nejlépe by mu s tímto poradili v kontaktním centru, pomohli by mu také nástup do léčby zprostředkovat a zařídit potřebné formality. (Adresa centra viz níže).
Jestliže však bratr léčbu odmítá a je plnoletý, nelze ho proti jeho vůli do léčby umístit. Ohledně nedobrovolné léčby musí rozhodnout soud na základě podaného návrhu na omezení právní způsobilosti a na základě znaleckého posudku vypracovaného lékařem-soudním znalcem. Faktem je, že "pouze" závislost a užívání drog nebývá pro soud dostatečným důvodem k omezení právní způsobilosti a nedobrovolné léčbě. Zpravidla je třeba, aby bylo v diagnóze dotyčného přítomno další psychitrické onemocnění. Nehledě na to, že z praxe je zřejmé, že nedobrovolná léčba, kdy závislý sám není motivován ke změně, málokdy vede k pozitivnímu výsledku.
Píšete, že bratr bydlí u mámy, předpokládám tedy, že byt/dům patří vaší mámě nebo je jeho výlučnou nájemkyní. Pokud je společné soužití v jejich případě neúnosné (bratr je doma např. agresivní, matku napadá, krade ap.), může vaše matka podat k místně příslušnému soudu žalobu na vyklizení bytu z důvodu problematického soužití. Soud v těchto případech zpravidla rozhodne, že je dotyčný povinen se k určitému termínu vystěhovat. Potom je také možno na MÚ zažádat o zrušení jeho údaje o trvalém bydlišti, což je jedna z možností obrany před exekucemi, pakliže váš bratr má dluhy.
Chápu, že je to pro vaši mámu velmi náročná situace. Pokud by měla zájem, může služeb Kontaktního centra Renarkon využít i ona sama nebo společně s vámi. Poskytují poradenství nejen závislým, ale i jejich rodinám. Určitě by jí to pomohlo, lépe se v problému orientovat a také by získala potřebnou podporu, kterou v takto těžkém období možná uvítá.
V případě, že byste potřebovali řešit konrétní právní záležitosti, můžete se obrátit na Právní poradnu A.N.O. v Praze (klidně i emailem nebo telefonicky), viz. www.asociace.org , která poskytuje bezplatné právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou. Mimochodem, služby kontaktního centra jsou rovněž bezplatné.
Přeji hodně štěstí a ať se situace brzy uklidní.
Kontaktní centrum Renarkon Ostrava
Adresa: Halasova 16/661; 703 00 Ostrava - Vítkovice
Telefon: 595 627 005
Mobil: 602 670 789
http://www.renarkon.cz/new/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=27