THC v moči
Lenka
Dobrý den, příští týden jdu k svému obvodnímu lékaři na prohlídku, řekl mi, že si mám vzít moč, že mi udělá test na drogy. Zjistí z tohoto testu THC? Děkuji Lenka. Jde o prohlídku a vyplnění papírů na řidičák.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Lenko.
Předpokládám, že jste podobný dotaz již posílala, (je zodpovězen), jen jste v něm neuvedla, že se jedná o testování v souvislosti s lékařskou prohlídkou pro vydání řidičského průkazu.
Ptáte se, zda vám lékař v rámci testů na drogy bude zjišťovat i užití THC.
Tato problematika je upravena ve vyhlášce 277 / 2004 Sb., resp. v její příloze III., kde se uvádí, z jakých zdravotních důvodů potvrení nemusí být lékařem vydáno. V bodě IX. se uvádí:
IX. Nemoci, vady a stavy spočívající v závislosti na požívání psychoaktivních (psychotropních) látek, léčiv nebo jejích kombinací (toxikománie) vylučující zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel
skupina 1 a 2
1. Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel je vyloučena u žadatele nebo řidiče, který:
a) je závislý na požívání psychoaktivních látek, léčiv nebo jejích kombinací,
b) není závislý, ale pravidelně zneužívá psychoaktivní látky nebo léčiva nebo jejich kombinace, nebo
c) pravidelně užívá psychoaktivní látky nebo léčiva, jejichž účinek nebo jejich kombinace může snížit schopnost bezpečně řídit motorové vozidlo, a to v takovém množství, které má negativní vliv na jejich řízení.
2. Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel žadatele nebo řidiče, který byl v minulosti závislý na psychoaktivních látkách nebo je neschopný vzdát se vlivu psychoaktivních látek při řízení, je podmíněna bezpečným abstinenčním obdobím; za bezpečné abstinenční období se považuje nezpochybněná dvouletá důsledná a trvalá abstinence, jehož prokázání vyplývá ze závěrů učiněných příslušným odborným lékařem; pravidelná lékařská kontrola je podmínkou zdravotní způsobilosti vždy.
Jak je z výše uvedeného zřejmé, není stanoveno, o které látky se konkrétně jedná, ale vzhledem k tomu, že THC je jednou z nejčastěji užívaných psychoaktivních látek, lze předpokládat, že součástí "testování na drogy" může být i test na užití THC.
Vzhledem k tomu, že užití THC je z moči zjistitelné dosti dlouho (až jeden měsíc - výjimečně i déle - po posledním užití, pokud jste tedy užívala denně a po dlouhou dobu. V případě jednorázového užití se řádově jedná o několik dní, u občasného užívání jeden až tři týdny).
Pokud jste v poslední době THC užila/užívala a potřebujete vědět, jak jste na tom, můžete si test na THC z moči zakoupit v lékárně a provést ho v předstihu v domácích podmínkách (jeho cena je cca 70,- Kč, lze zakoupit i přes internet).
Držím palce, ať vám to dobře dopadne a pokud řidičák dostanete, buďte s užíváním "psychoaktivních látek" opatrná. Určitě sama dobře víte proč.
Mějte se hezky a hodně štěstí.