opět rivotril
pete
Dobrý den, mám znovu po delší době dotaz na p.doktora Minaříka. Od podzimu, co jsem neúspěšně pokoušel vysazovat rivotril ho beru opět několik měsíců 0,5mg/noc. Je to nejnižší dávka, která mi proti škále mých potíží zabírá. (rivotril beru cca 12 let a již předtím jsem bral jiné..nenávykové léky...bohužel jsem se o tuto problematiku nezajímal..a dopadl jsem tak jak dopadl). Opravdu se mi nedaří ani postupné snížení na 0,25mg...jsem zřejmě extrémě přecitlivělý...mám strach, že s odchodem mého dr. do důchodu (příp. nemoci apod.) mi tento lék již nebude chtít ,,pravidelně,, předepisovat mladší lékař...potíže při vysazování i jen 0,125mg jsou dlouhodobě neúnosné...na vlastní žádost mi dr. zkoušel nasazovat ještě jiná ad, která jsem nezkoušel...NÚ neúnosné..fakt nevím co s tím..dočet jsem se o některých lécích (pregabalin apod), které by případně mohly výrazně pomoci v překonání abst.př. a usnadnily přechod na případné jiné léky..řeším tento problém paralelně s mým dr (má bohužel na bzd rivotril jiný názor-upřednostňuje, že mi pomáhá-a mohu vcelku dobře fungovat).. psycholožkou..asi je to i pro Vás takto na dálku dosti komplikované..Díky

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, ono jestli jste na 0,5 mg tak by se dal Rivotril brát až do posledního vydechnutí, celkem pravděpodobně bez výraznějších obtíží. Někoho, kdo vám jej napíše nepochbně vždycky najdete, ale může se stát že jej přestanou vyrábět. řešil jsem to s jednou pacientkou 3/4 roku, než se podařilo najít nějakou smysluplnou náhradu za nitrazepam, který brala skorem 30 let. Obtíže měla podobné jako popisujete, byli takové obtážně uchopitelné, mnohotvárné, vytrvalé a velmi obtěžující. Tož vaší úzkosti rozumím.
Stran kontaktu v Brně mě napadá kolega Marek, ale jinak nikdo. Zkusím se nad tím ještě tamyslet. Ono mám zkušenost, že většina lékařů tváří tvář pacientovi který se stěžuje na prchavé obtíže, které má po mnoha letech užívání benzodiazepinů i v terapeutické dávce kapituluje a nemá dosti trpělivosti. Ono je to opravdu na hodně dlouho, nasadit léky titrovat dávku, měnit, kombinovat, titrovat, ... bývá to spojené s pracovní neschopností poměrně dlouhodobou, ... A pravděpodobně byste měl být pochystaný, že nakonec skončíte s jinými léky.
P.s. Také bych bylo opatrný ze slovem závislost. Pravděpodobně diagnostická kriteria pro závislost jako onemocnění nejsou splněna. U té paní, kterou jsem zmínil výše nebyla.
Omlouvám se, že mi to tak dlouho trvalo. A přeju hezký den.