problémová dcera
Endy
Dobrý den,mám problém z dcerou...je jí 20 let a jistě vím,že kouří marihuanu.Od nevlastní dcery jsem se ale dozvěděla, že má vlastní dcera má i nějáké zkušenosti s pervitinem.Chtěla jsem se zeptat,jestli když jí udělám test na drogy z lékárny jestli mi ukáže i užívání pervitinu nebo jen marihuany?Pokud by byl výsledek pozitivní nevím jak k ní mám dále přistupovat,již jednou z domu odešla,ale po měsíci se zase vrátila...myslím,že tato situace se bude brzy opakovat...nemá cenu něco jí zakazovat,sebere se a odejde z baráku!pokud se tak rozhodne bránit jí nebudua,ale nevím jak s ní mám dál jednat nebo k ní přistupovat?Dáte mi nějákou radu?Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Pokud si v lékárně zakoupíte test na detekci THC (marihuany) a metamfetaminu (pervitinu) z moči, každý z nich vám prokáže uvedenou látku, na jejíž testování je určen. Nicméně testování na THC v případě, že vám jeho užívání dcera přiznala, bych považovala za zbytečné. A pokud je vaše informace o užívání pervitinu věrohodná, byla bych i s testováním na pervitin opatrná. Víte, když budete po dceři chtít, aby vám odevzdala čerstvou moč, aby jste si ji mohla otestovat, domnívám se, že to nenavodí úplně vstřícnou atmosféru pro další komunikaci. Nehledě na to, že vám to dcera může odmítnout.
Na vašem místě bych se pokusila s dcerou nějak dohodnout. Je dospělá a chce si žít svůj "dospělý" život, na což má jistě nárok, vy si však můžete stanovit, za jakých podmínek může využívat společné domácnosti s vámi. Jedním z pravidel by pak mohl být i požadavek, že nebude užívat žádné drogy, ale také, že se bude podílet na chodu domácnosti, a to i finančně. Pokud dcera bude chtít odejít, obávám se, že tomu nezabráníte, je plnoletá. Nicméně v tomto případě (pokud nebude studovat na vysoké škole) nemáte povinnost ji finančně podporovat a plnou zodpovědnost za svůj další život ponese ona.
Umím si představit, že to není jednoduchá situace a myslím, že byste se v ní mohla snáze orientovat a rozhodnout se pro další smysluplné kroky, pokud byste to probrala osobně s odborníkem, který se na tuto problematiku specializuje. Přeci jen možnosti internetového poradenství jsou omezené. Zkuste zavolat do nejbližšího kontaktního centra a nechejte si doporučit konkrétního odborníka ve vašem regionu. Určitě vám poradí. Adresy všech kontaktních center v ČR s vyhledáváním dle regionu najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci.
Přeji hodně štěstí.