lsd
jarka
dobry den.chtela jsem se poradit,mam bratra\"21 roku\" uz nekolik let kouri mariuhanu a dnes se mi priznal ze bere LSD.mel divne chovani\"agresivitu,depresi,plactivost,haluciace\" rikal mi i o tom ze vidi nadprirozene veci\"smrtku atd\".myslela jsem si ze ma schyzofrnii.ale jak mi to rekl ze bere LSD tak si myslim ze to ma s toho.nevim jak douho a casto to bere.ale kazdopadne mu chci pomoct a nevim jak.dekuji za odpoved J

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Jarko.
LSD je velmi silný halucinogen a může vyvolat psychózu, jejíž projevy se schizofrenii mohou podobat. Tyto stavy mohou v různé intenzitě přetrvávat i po odeznění intoxikace, u disponovaných jedinců i dlouhodobě. Nevím, jak je na tom váš bratr nyní, zda se u něj jednalo o tzv. "bad trip", což znamená velmi nepříjemný průběh intoxikace doprovázený děsivými halucinacemi a ztrátou kontaktu s realitou, který již odezněl. Pokud však psychické obtíže v nějaké formě přetrvávají, měl by bratr navštívit lékaře-psychiatra, který má s touto problematikou zkušenosti. Obvykle se daří za pomoci vhodně zvolené medikace tyto stavy zmírnit nebo je zcela zaléčit. V každém případě by se však bratr měl vyvarovat dalšího užití jakýchkoli halucinogenů, a to i marihuany, neboť existuje vysoká pravděpodobnost, že se tento stav bude opakovat.
(Více informací k LSD naleznete na těchto stránkách v rubrice Halucinogeny - LSD, o marihuaně v rubrice Cannabinoidy).
Chápu, že byste bratrovi ráda pomohla a že vás to trápí. Zkuste si s ním v klidu o problému promluvit a zjistit, jak na tom s užíváním je a jakou pomoc pro sebe on vnímá jako potřebnou. V každém případě bych se ho snažila směrovat k vyhledání odborné pomoci. Intezivní užívání halucinogenů, byť je u nich riziko závislosti poměrně malé, s sebou nese významné riziko nastartování závažného psychiatrického onemocnění.
Je určitě dobré, že v tom bratra nechcete nechat a jste rozhodnuta mu pomoci. Myslím, že by pro vás mohlo být přínosné zajít se o situaci i o dalších krocích někam poradit osobně. Pokud byste měla zájem, zkuste se podívat na stránky www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci a vyhled si adresu vám dostupného kontaktního centra. Poskytují pomoc a poradenství nejen uživatelům nelegálních drog, ale také jejich rodinám. Služby jsou zdarma a pro začátek mohou být i anonymní.
Tak ať všechno dobře dopadne.
PS: Jen mě ještě napadá, že pokud by se bratr dostal do stavu, kdy by byl "mimo sebe" a ohrožoval na životě a zdraví sebe nebo své okolí, neváhejte a volejte záchranku.