Závislost?
Terka
Dobrý den..Jmenuju se Tereza a je mi 15 let.Chtěla bych se zeptat co by mi mohlo pomoct při skoncováním s pervitinem...Závislá asi nejsem.Beru to už měsíc(tak 2x-3x týdně,někdy i víckrát),ale problém je v tom,že naposledy jsem to neměla asi týden,tak jsem na to dostala obrovskou chuť a musela jsem prodat zlato abych si mohla další pervitin koupit..Chtěla bych se toh zbavit ale nejsem si jistá,že jsem na to dostatečně silná.Proto žádám o jakkoukoliv radu co pomáhá,abych na to třeba přestala mít chuť. Děkuji :)

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Terko.
Řekla bych, že jste se docela "rozjela", pokud po měsíci užívání pervitinu prodávate zlato, abyste na něj měla, máte nakročeno k dost velkým nepříjemnostem. Potažmo, když je vám patnáct.
Máte pravdu, že o závislost jako takovou, se pravděpodobně nejedná (ale zřejmě by dorazila poměrně záhy).
Co se týče toho zvládání chutí - Vyhýbejte se lidem, kteří pervitin berou a prostředí, kde je dostupný. Vyvarujte se aktivit, které jsou u vás s pervitinem spojené - např. party, festivaly, kluby.  Zbavte se kontaktu na lidi, od kterých jste jej měla. Neveďte neplodné debaty o zážitcích s pervitinem spojených. Pokuste se si volný čas nějak smyslupně rozplánovat, najděte si třeba nějakou brigádu, sportujte. Vyhněte se i alkoholu, který způsobuje ztrátu zábran. Zkuste si promyslet všechna pozitiva, která nyní u pervitinu vnímáte a vedle toho všechna negativa dalšího užívání, včetně těch, která vás v budoucnu se vší pravděpodobností neminou (namátkou - zdravotní problémy jak fyzického rázu, tak psychické, průšvihy ve škole a s rodiči, eventuální právní problémy, finanční náročnost atd.), klidně si to i sepište.
Vzhledem k tomu, že užíváte zhruba měsíc, nemusel by být až takový problém přestat. V případě, že by se vám to přes veškerou snahu nedařilo, bylo by rozumné vyhledat odbornou pomoc, můžete se např. poradit v nejbližším kontaktním centru. Poradenství je zde bezpatné a může být i anonymní.
Držím palce, ať to zvládnete a pervitin pro vás bude jen krátkou prázdninovou epizodou.
PS: Pokud byste měla zájem si něco o pervitinu načíst, můžete se podívat do rubriky Stimulační látky - pervitin.