Přítel bere pervitin
anonymka
Dobrý den, mám přítele 2 a půl roku. Lidé řeknou, že pokud bere drogy, mám se s ním rozejít. Nemůžu, protože ho miluji... už jsem to zkoušela a i on mě přemluvil. No ale k problému... přítel bral drogy ještě než jsme se poznali, první rok a půl jsem o tom nevěděla anebo mě tak ukecal, abych si myslela, že je hodný a nikdy by si nic nevzal (umí ukecávat všechny - kamarády, aby mu půjčili peníze apod. a umí i skvěle lhát). Pak jsem zjistila, že to, co vydělá nechává většinou v bednách (bydlí stále u rodičů, ti to neřeší, když nedá na nájem a jídlo, řeknou, že dá příště víc a dál se nezajímají, ví o tom že drogy bere, jeho bratr nejspíš taky)... takže občas dluží i mě, tím mě dostává do problémů. Pokud ale zrovna nemá peníze, je vše v pořádku, dává mi tolik lásky jako nikdo před ním... Potom jsem zjistila, že si občas šňupne pervitin (občas u něj doma najdu prázdnou trubičku od propisky, vždy jinou s odšroubovanými konci na každé straně) no a včera byl chvíli pryč a nechal si mobil v pokoji, přišli mu nějaké smsky a tak jsem se podívala. Tohle nedělám, ale měla jsem podezření, protože říkal, jak povracel nějaké peníze a proto nemohl vrátit mně. No a našla jsem, že mu skoro každé tři dny různí lidé píšou, aby si někam přijel koupit, hodněkrát tam bylo i napsané že se jedná o pervitin pod různými hesly. Ty peníze, co mi měl vrátit, nechal asi zase v bedně, kamarád ho totiž zrovna než přijel za mnou někam vezl a byla tam sms ať už na to \"sere\" a jde, že na něj nebude čekat. Nevím co mám udělat, on mi nepřizná, že bere drogy a že peníze nechává v bednách, vždy to zjistím od kamarádů nebo když se konkrétně zeptám v hospodě kde byl, jestli nehrál bedny. Nepoznám na něm, kdy měl (asi 3x krát za ten rok mi to přiznal, ale vím že bere častěji). Tím pádem ho nepřemluvím na léčebnu, ani na odvykání od hraní automatů. Když o tom začnu, obrací to proti mě, začne mluvit o tom, co já dělám špatně. Nevím, jak dál, nejlepší by bylo kdyby ho prostě někdo natvrdo odvezl, udělal mu testy a všechno ho odnaučil... je to hodný člověk, dobrý kamarád, je s ním sranda... možná chce přestat, ale neví jak, nechce o tom mluvit, nepřipouští si to, chce vždy vypadat slušně před mými rodiči, protože ví, že se má za co stydět. Je to na něm vidět, že by chtěl být jiný. Zároveň se chci zeptat, jaký to může mít vliv na mě... ne psychicky (to už vím) ale fyzicky... můžu se od něj něčím nakazit? Může mi třeba nějaké účinky drogy předávat pohlavním stykem? Prosím poraďte.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
to, zda se svým přítelem budete i nadále udržovat vztah nebo ne, je vaše rozhodnutí a neměla byste se v něm nechat manipulovat ani svým přítelem ani nikým dalším. Zkuste se však zamyslet, co je ještě pro vás ve vztahu přijatelné a co už nikoli, co všechno jste ochotna tolerovat. Váš přítel vám dluží peníze, víte, že je utratí za automaty nebo za pervitin, když mu naznačíte, že se vám to nelíbí, obrátí všechno proti vám. Což mně osobně jako funkční a uspokojivý vztah nepřipadá. Chápu, že jej máte ráda a nechcete ho ztratit, nicméně jednoduché řešení, že ho někdo někam odveze a tam ho "opraví" je prostě nereálné, své problémy musí chtít řešit především on sám.Vy jste zase zodpovědná za svůj život a svá rozhodnutí i za to, co všechno chcete ve vztahu trpět.
Jinak, pokud se týká rizik, která vztah s někým, kdo je na pervitinu přináší. Určitě nedochází k "fyzickému" přenosu drogy při pohlavním styku. Může však dojít k přenosu infekčních onemocnění, pakliže by váš přítel byl nakažen a nepoužívali byste kondom. Podle toho, co píšete, váš přítel zřejmě pervitin neužívá injekčně, což by riziko dosti významně zvýšilo. Je však třeba vzít v úvahu, že užívání pervitinu někdy vede k určité sexuální "odbrzděnosti", ztrátě zábran a rizikovému sexuálnímu chování, kdy hrozí nakažení jak typickými sexuálně přenosnými chorobami, tak i žloutenkou nebo HIV. Samozřejmě netvrdím, že je to tak i v případě vašeho přítele, jen vás upozorňuji na fyzická rizika, která jste chtěla znát.
A ještě si vás dovolím upozornit na další rizikovou okolnost, která ve vztazích s uživatelem drog není úplně neobvyklá. Dosti často se stává, že ten, kdo pervitin bere, přesvědčí partnera, aby to také vyzkoušel a přesvědčil se, jaké to je. Končívá to tak, že berou oba. Ale předpokládám, že toto u vás nebude aktuální, každopádně je to však další problematický aspekt vztahu s někým, kdo drogy bere.
Pokud byste si o vaší situaci chtěla s někým popovídat osobně, což by asi bylo rozumné, můžete se obrátit na některé zařízení, které poskytuje poradenství rodinám a blízkým závislých. Podívejte se na www.drogy-info.cz do rubriky Mapa pomoci, kde je u vás nejbližší kontaktní centrum nebo poradna pro rodiny závislých. Případně ještě napište a uveďte region, kontakt vám vyhledáme.
Přeji hodně štěstí.