jak pomoc
Peginka
Dobrý den,můj přítel chce přestat brát drogy(nejspíš pervitin)a já bych mu v tom chtěla pomoci,je to sním čím dál těžší a vím, že sním už moc dlouho nevydržím být(je toho na mě moc)ale nechci aby se mu časem něco stalo. Je to moc milý člověk pokud je čistý. Problém má naneštěstí i s alkoholem. Mám strach o něj ale i o sebe sem snadno ovlivnitelná a nechci do toho spadnout taky. Jenže jemu nikdo nepomůže, rodiče to sním už vzdali a jeho přátelé jsou na tom podobně.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
určitě to pro vás není jednoduchá situace, mít vztah s partnerem, který má takové problémy, jaké popisujete. Vůbec se nedivím, že jste ze všeho vyčerpaná a necítíte se dobře. A myslím, že i vaše obavy, že nakonec rezignujete a spadnete do toho taky, nejsou úplně od věci.
Určitě by chtělo začít situaci řešit nějak efektivněji, a to jak na straně přítele a jeho abstinence, tak i co se týče vašeho nedobrého psychického stavu. Píšete, že přítel chce přestat brát drogy. To je jistě ten základní předpoklad, aby se situace posunula k lepšímu. Co je přítel ochoten pro zvládnutí abstinence udělat? Je ochoten vyhledat odbornou pomoc a své problémy s pervitinem, alkoholem a gamblerstvím začít řešit tímto způsobem? Pokud se mu to samotnému nedaří, je odborná pomoc ta nejúčinnější cesta, jak to zvládnout. Zkuste s ním o tom v klidu promluvit a navrhnout mu to. Níže vám posílám adresy na zařízení, kam by se mohl obrátit. Na osobní konzultaci ho můžete doprovodit, ale i v případě, že by přítel návštěvu odborníka odmítal, můžete se na tato zařízení obrátit vy sama a poradit se, jak se situací naložit, případně by vás i nasměrovali ke specialistovi, se kterým byste mohla probrat své depresivní stavy, které zmiňujete ve skryté poznámce.
Píšete, že příteli chcete pomoci a vnímáte to tak, že to nikdo jiný pro něj neudělá. Je však dobré si uvědomit, že to, jak se svým životem naloží je především na něm a na jeho rozhodnutích. Vy jste zodpovědná především za sebe samu a za vlastní život. Zkuste si definovat jasné hranice, co jste ve vztahu ochotna tolerovat a co již ne a toho se v budoucnu držtet. Chápu, že to není snadné a proto si myslím, že osobní konzultace s odborníky by vám v tomto směru mohla pomoci a také byste získala oporu, kterou jistě potřebujete.
Určitě to příliš neodkládejte, řekla bych, že se za současného stavu problémy samy od sebe nevyřeší, spíše jich bude přibývat.
Přeji hodně sil a když tak dejte vědět, jak to u vás vypadá.
Kontaktní centrum
o. s. Světlo
Krále Jiřího 38, Karlovy Vary, 360 01
telefon: 353 222 742
Jana Huttová
http://www.os-svetlo.net
Protialkoholní a protitoxikomanická poradna
AT ambulance
Myslbekova 4, Karlovy Vary, 360 01
telefon: 353 230 880
MUDr. Vladimír Beran