syn
ranyba
Dobrý den, prosím Vás o radu. Jde o našeho syna, je mu 22 let a bydlí s námi. Přestal chodit do práce, začal se toulat,až se přestal vracet. Objevoval se asi po třech měsících a samozřejmě se nedalo přehlédnout, že se něco děje. Jde o pervitin a jehly. Spolu s tím jsem ale u něj našla i kontakt na poradnu Podané ruce. Měla jsem s pracovníkem několik schůzek,o tom co dělat? Jak se zachovat? V minulém týdnu nám ukázal zprávu o přijetí na detox. Viděli jsme v tom konečně nějakou změnu k lepšímu. Týden jsme žili v domnění, že tam i nastoupil. Nenastoupil. Nevíme kde byl, ale domů se vrátil po týdnu a samozřejmě nám důvod neřekl.Od té doby se situace velmi vyhrotila.Syn s námi nechce mluvit,v podstatě se nám vyhýbá, je hysterický, agresivní, vyhrožuje nám.Určitým způsobem nás i vydírá. (Chcete mě vyhodit z domu? Tak je to vaše vina). Přesto mu stále opakujeme, že jsou kolem něho lidi, kteří mu chtějí pomoci a podpoří ho. Nepomáhá nic. Konečně dotaz. Je možné donutit osobu k detoxu násilím? Znáte ze své praxe někoho, komu se to podařilo? Jaké to může mít následky? Ještě horší reakci? Domníváme se, že začíná být nebezpečný sám sobě i svému okolí. Jak se mu dá pomoci proti jeho vůli?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
ptáte se, zda je možné umístit dospělého člověka na detoxifikační oddělení proti jeho vůli. Podmínky nedobrovolné hospitalizace jsou dány zákonem. Ta je možná v případě, kdy dotyčný bezprostředně ohrožuje na zdraví a životě sebe či své okolí. Je potřeba zavolat záchranku a policii, kteří ho odvezou do léčebny. Hospitalizace však trvá pouze tak dlouho, dokud přetrvává u dotyčného tento nebezpečný stav. Bývá to maximálně několik dní, po té je propuštěn. (Pokud tedy nechce dobrovolně pokračovat v léčbě). V případě, že by ohrožující psychický stav přetrvával déle a lékaři usoudili, že je nutná delší hospitalizace, podají návrh na omezení právní způsobilosti dotyčného k místně příslušnému soudu, jenž určí lékaře-soudního znalce pro vypracování odborného posudku a na základě toho pak soud rozhodne o případné další hospitalizaci. Pouhá závislost však zpravidla není důvodem k pokračující nedobrovolné hospitalizaci, většinou se jedná o případy, kdy je diagnostikováno i další závažné psychiatrické onemocnění.
Jen bych si vás ještě dovolila upozornit, že pobyt na detoxifikačním oddělení, byť dobrovolný a řádně ukončený, ještě neznamená léčbu závislosti a není zárukou další abstinence. Jedná se jen o krátkodobý pobyt (cca 10 dní, dva týdny), kdy se s lékařským dohledem vysadí droga a řeší se bezprostřední fyzické důsledky vysazení. Léčba závislosti je dlouhodobá záležitost, měsíce až rok/roky, kdy se závislý v učí zvládat chutě na drogu a žít běžný život.
Píšete, že jste v kontaktu s pracovníky sdružení Podané ruce. Myslím, že by bylo rozumné, abyste v tom nadále pokračovali a pokusili se syna ke změně postojů motivovat. Určitě však neustupujte jeho vydírání a agresivitě. Je jistě dobré, že mu chcete pomoci, ale ne za situace, kdy se chová tak, jak popisujete.
Je to pro vás pochopitelně velká zátěž a nelehké životní období, ve kterém potřebujete nějakou podporu, zkuste proto setrvat v osobním kontaktu s odborníky.
Přeji, ať je brzy lépe.