Dobrý den, chtěla bych se zeptat,jak moc a zda-li vůbec souvisí drogová minulost s následnými psychickými problémy,konkrétně agresí.Brala jsem nitrožilně 4-5let heroin a stejnou dobu(tj.5let)abstinuji.V podstatě čím déle abstinuji,tím je situace ohledně vznětlivého chování horší.Troufám si říct,že pracuji ve velmi stresovém prostředí,odreagovat se je pro mě velmi těžké(zřejmě jsem se to dodnes nenaučila).Chybí mi přátelé,z doby minulé žádné nemám(logicky)a nové jsem cestou nějak neposbírala.Kolegy nepočítám a zbytek jsou spíš známí. Vymlouvám se jen na drogovou kariéru doby dávno(?!) minulé,nebo prostě jsem agresor,který nezvládá své emoce? Předem moc díky za odpovědˇ Hezký den Katka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Velice se omlouvám za podzní odpověď. Především gratuluji k abstinenci od heroinu a také k nadhledu, se kterým se nyní snažíte řešit problém s agresivitou. Máte myslím v současnosti ceklem zmapováno, jak na tom jste v ostatních ohledech - pracovní stres, nedostatek přátel, schopnost odreagování se... Což samozřejmě s problémem také souvisí. Netroufám si posoudit, zda je problém s agresivitou příčinou nebo důsledkem Vaší drogové závislosti v minulosti. Ale podle odborné literatury i dle mých zkušeností, často lidé, kteří mají se vztekem a vznětlivostí problémy, sahají spíše po tlumivých drogách jako jsou opiáty (lidé s úzkostnými a derepsivními sklony zase sahají spíše ke stimulantům jako je pervitin a kokain). Takže je možné, že ta agrese ve Vás už hrála nějakou roli i předtím, než a když jste začala brát heroin. To, že to teď v abstinenci vyplouvá zase na povrch, je pak celkem logické. Ostatní faktory, které jste uvedla, k tomu přispívají. Často si člověk také v abstinenci na sebe klade velké nároky, aby "dohnal", to co při braní drogy zameškal nebo se mu nepodařilo a to k rozladám, stresu a následné agresi může také přispět. Každý na stres reaguje jinak, někdo rezignací, někdo zvýšenou agresí... Myslím, že v tuhle chvíli by bylo možná na místě spíše než se zabývat tím, jak k Vašemu problému přispěla nebo nepřispěla závislost, tak tím, co teď můžete dělat. Napadá mě, že by možná nebylo od věci si o tom promluvit s někým z profesionálů, zkusit pochopit z čeho ta agrese pramení a naučit se ji ve svém životě lépe zvládat. Nutno říct, že agrese a vztek k životu patří a není žádoucí ji zcela potlačit - jen je potřeba se naučit zvládat její projevy a pochopit její příčiny. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit kontakt na někoho z kolegů-psychoterapeutů, kdo by Vám mohl poradit. Zatím přeji hodně štěstí a držte se.