Drogy
palo
Dobry den, neviem si poradit s tym ze mam podozrenie na priatelku ze bere drogy ma velmi cudne spravanie a priznala sa mi ze kedysi skusala nieco neviem presny nazov tych drog(skusala viacej druhov). kazdopadne neviem akymi sposobmi sa da zistit ci berie nieco alebo nie.ci sa to da zistit krvnym obrazom alebo nejakymi inymi lekarskymi vysetreniemi. prosim vas o odpoved. Dakujem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Otázka důvěry je jedna věc. Otázka, zda bere drogy, druhá. Ohledně důvěry: Je jen na Vás, jestli budete začnete svojí bývalé přítelkyni důvěřovat nebo ne, případně za jakých podmínek. A je jisté, že bude-li se z Vašeho pohledu chovat "čudne", pak jí moc věřit nebudete. Pokud se však rozhodnete vztah ověřit, doporučuji držet se hesla "důvěřuj, ale prověřuj". Ověřovat však lze jen něco (dodržování dohod, co se týče, peněz, času, chování apod. - braní drog, resp. abstinence, se ověřuje obtížně. Tím se dostávám k druhé otázce - testy: 1. ano, existují; 2. lze je provést z moči - ty zjistí, jestli je dotyčná aktuálně pod vlivem drog; v ČR je lze koupit v každé větší lékárně; z krve - ty mohou zmapovat i jistou dobu zpětně;ale v ČR je provádí de facto pouze toxikologická laboratoř za ne malý poplatek. Já osobně testy nedoporučuji - je to velký zásah do vztahu zúčastněných a přitom nezaručuje, že při negativním výsledku se důvěra obnoví. Než se pro testy rozhodnete, ujasněte si, jaký význam pro Vás výsledek bude mít a jak ovlivní Vaše další kroky. A to v obou případech - bude-li výsledek negativní, i bude-li positivní. Co zpravidla lidem doporučuji, je 1. mluvit - mluvit o sobě, svých pocitech, svých obavách a dojmech (místo "Ty děláš to a to" používat "Cítím se tak a tak, když vidím tohle ... nerozumím tomuhle ... bojím se, že ...); 2. domluvit se na pravidlech - vzájemného setkávání, chování, případně povinnostech; a pochopitelně i sankcích, které po nedodržení následují; 3. je však potřeba vyhnout se vydírání, kritice chování druhého, vyhrožování něčím, co pak nedodržím já sám (lidé si často vyhrožují rozchodem, oznámením situace dalším lidem apod. ... ale nakonec neodejdou, nic neoznámí, což je pro druhého zpráva, že se vlastně nic tak hrozného neděje). Takový rozhovor však nebývá snadný. Obzvlášť trvá-li situace již nějakou dobu. V takových případech doporučuji promluvit si na neutrální půdě. Tou může být nějaké odborné zařízení. Kdybych tušila odkud jste, doporučila bych Vám nějaké ve Vašem okolí. V tuto chvíli Vás mohu odkázat buď na www.drogy.sk a nebo www.drogy.net do sekce "kde hledat pomoc". S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Kdyby něco, ozvěte se.