mladiství a drogy
Jitka
Mám velké podezření, že moje sedmnáctiletá neteř bere pervitin. Jakým způsobem nejlépe postupovat? Podle informací, které jsme našli na netu se v testu z moči objeví jen do 24h, což se nám nemusí povést zachytit, protože zatím asi nebere příliš často. Pokud si však budeme jisti, lze mladistvé umístit v léčebně bez jejich souhlasu? Prosím poraďte, děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, při podezření je nejdůležitější s dítětem otevřeně mluvit o tom, co se s ním děje, proč máte strach, že bere drogy, jaká jsou jejich rizika atd. Sice Vám dítě většinou nepřizná, že drogy užívá, ale alespoň zjistí, že jakmile by to přestalo zvládat a dostalo by se z fáze experimentování do fáze pravidelné/problémové užívání, může za Vámi zajít. S testy máte pravdu, je to metoda sice na venek objektivní,ale poměrně nedokonalá. Taky je třeba zvážit, co s takovým výsledkem, co vlastně znamená. Ať tedy nejdříve rodiče zkusí otevřený rozhovor a více se zajímat o to, kde jejich dcera tráví volný čas, co dělá, jaké má známé. Kromě toho jí mohou víc zaměstnat doma, mohla by jít např. na brigádu apod. Tím by také lépe pochopila hodnotu peněz, za které si možná drogy kupuje. Pokud by podezření sílilo, měli by rodiče nastavit jasná pravidla, např. kdy bude dcera chodit domů a tak. V krajním případě je u nezletilého možná i nedobrovolná hospitalizace.