Filipes
Dobrý den, předem bych vám chtěl pochválit tyhle stránky, protože si myslim, že to hodně lidem pomůže a vědí, že se mají na koho obrátit. Tak ale ted k mému dotazu. Chtěl jsem se zeptat, jak se projevije závislost na marihuaně? Vím, že je to u každého individuální, ale kdyby jste to shrnuli tak všeobecně? Předem moc děkuju Filip...

Odpověděl:
Dobrý den, Filipe, v prvé řadě děkujeme za pochvalu a uznání. Potěší...:)) Pokud se týká definice a projevů závislosti, dovolím si citovat kolegu MUDr. Jakuba Minaříka. Níže uvedené platí pro závislost na psychoaktivních látkách obecně, platí tedy i pro THC. Jen bych podotkla, že na marihuanu nevzniká fyzická závislost, nicméně, nejeden náruživý a dlouhodobý kuřák marihuany by mohl nejedno z uvedených kriterií naplňovat. Když se zamyslíte, příklady byste nejspíš našel. "Definice (syndromu) závislosti na psychoaktivních látkách Mezinárodní klasifikace nemocí říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako ústřední charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou, přemáhající) užívat psychoaktivní látku nebo látky (drogy včetně alkoholu, tabáku a někdy i třeba relativně bezpečně vnímané kávy). Odpovídajícím pro označení síly touhy by mohlo být slovo žádostivost nebo chtíč. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat, nebo i zastavit; často však neúspěšně. Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly přítomny některé z následujícího seznamu příznaků: a) Silná touha užívat látku b) Potíže v kontrole užívání látky c) Užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků d) Průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení žádoucího stavu) e) Zanedbávání jiných zájmů a potěšení než je užívání drogy f) Pokračování v užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání"