drogy
julka
Dobrý den, moje dcera spáchala sebevraždu a byla pod vlivem pervitinu. Při pitvě zjistili, že už měla patologické změny na srdci. Já jsem si vůbec nevšimla, že tvrdé drogy bere. Zajímalo by mě po jaké době braní drog se patologické změny na srdci objeví. A jestli je může způsobit i kouření marihuany. Děkuji Julie

Odpověděl: Jakub Minařík
Výskyt takových morfologických změn může být následek pravidelného užívání i jednorázového užití pervitinu, jeho vliv na srdce je skutečně razantní. Patolog by mohl podle stadia změn odhadnout jak dlouho byly přítomny. Otázka je, zda byly způsobeny pervitinem. Konopí má na srdce efekt řádově mírnější, má potenciál způsobit funkční změny, morfologické změny by mohlo teoreticky způsobit u již nemocného srdce. Obé vám asi nepomůže zjistit jak dlouho dcera brala. Jinak moje zkušenost je, že i poměrně dosti všímaví rodiče si všimnou užívání tak po 9-18 měsících od jeho zahájení. Je to tím, že změny v chování jsou dlouho jemné a pokud se s lidmi kteří drogy užívají nesetkáváte denně, tak je nemůžete zaznamenat a odlišit například od puberty. Jinak upřímnou soustrast a kdybyste potřebovala s něčím pomoci, promluvit si, ... stačí zavolat.