Dcera a matka
Hana
Dobrý den, mám sestru která je závislá na pervitinu. Je rozvedená a má péči v osmiletou dceru, o kterou se ale stará babička (matka sestry). Jakým způsobem lze dosáhnout toho, aby holčička přešla do péče babičky? Sestra spolupracovat nechce ani nechce jít na léčení. Máme obavy, aby třeba holčičku neodvezli do dětského domova. Dále bych se chěla zeptat, jak lze nechat vystavit nové dokumenty (rodný list atd.) Sestra včechny dceřiny dokumenty ztratila. Lze nechat náhradní dokumenty vystavit na základě nějakého prohlášení, že sestra toho není schopna?

Odpověděl:
Dobrý den, omlouvám se za opožděnou odpověď. Ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Její odpověď vám přeposílám a přeji hodně štěstí. "Dobrý den, řešením je návrh soudu, aby svěřil nezletilou do péče babičky. Je třeba se připravit na to, že soud i orgán sociálně právní ochrany dětí budou zkoumat poměry babičky v tom ohledu, zda je schopna péči zajistit (bydlení, zdroj příjmu, zdravotní stav). Pokud však budou standardní, soud v tomto případě dává přednost péči jiné osoby než péči ústavní. Matce se v tomto případě určí výživné a rodičovských práv nepozbyde (což je vhodné pro případ, že se v budoucnu ze závislosti vyléčí a bude chtít kontakt s dcerou obnovit). Ohledně vystavení duplikátu rodného listu se obraťte na příslušný matriční úřad, který dokumenty vydal, který Vám sdělí podmínky pro vydání náhradního dokladu. Vydání duplikátu stojí 100 Kč a žádost se podává na formuláři, který si můžete stáhnout např. zde: www.hradeckralove.org/cz/elektronicky_urad/chci_si_zaridit/Rodny_list.html. Duplikát by měl být příbuzným dítěte vydán, pokud prokáží příbuzenský vztah. Pokud by úřad nebyl ochoten jednat s jinou osobou než zákonným zástupcem nezletilé, tedy matkou, dopručuji kontaktovat příslušný orgán sociálně právní ochrany dětí, který má rovněž povinnost jednat v zájmu dítěte."