pervitin..
Adéla
Dobrý den, mám problém s kamarádkou Verunkou. Asi před rokem jsme začaly "experimentovat" s alkoholem, marihuanou.. "naprosto" bezpečně, o závislosti by se nedalo vůbec mluvit. Potom jsme spolu zkusily LSD. Já si občas dám, ale jen půlku papíru, kamarádka se tomu vyhýbá, protože na papíru nemá příjemné pocity. Začala chodit s klukem, který si střílel perník a prý už si nestřílí a jenom šňupe. S ním měla poprvé extázi.. pak jsem jí měla i já. Super, byla jsem nadšená.. Pak si s ním dala perník. Já jsem ho zatím neměla, i když kdo ví co v těch extázích co si někde koupím bylo.. vím že piko chci zkusit, ale jsem přesvědčena že pouze rekreačně.. já si dám LSD nebo extázi jednou za měsíc nebo za dva měsíce a naprosto mi to stačí a abych pravdu řekla, i když mě to velice baví, nemám absolutně potřebu brát častěji.. Mám i jiné zájmy než jen drogy!! Ovšem kamarádka verunka.. často tráví svůj čas s přítelem, Martinem. Dává si s ním čáru skoro každý čtvrtek a o víkendu. Teď se k němu bude stěhovat a já mám strach že bude brát častěji. Nejvíce mě děsí, že dříve mi říkala že piko nikdy nikdy.. a teď si dává a co je nejsmutnější, vždycky když je s Martinem tak si koupí víno nebo rum a dají si čáru. Mám pocit že se ani už jinak bavit neumějí.. Když jesm jí řekla svoje svoje obavy odvětila mávnutím rukou a že se nic neděje že si dá jenm občas.. Taky dost zhubla a já vím že ona má komplexy ze své váhy.. možná i proto to tak trochu bere, protože potom nemá hlad... dělá si z toho srandu, že aspoň zhubne, jenže mě to moc vtipné nepřipadaá.. Někdy mám z té situace strašný pocit, mám špatnou náladu a jsem na ní nepříjemná, i když nechci a chtěla bych jí bavit a přivést její myšlenky jinam, aby se na piko vykašlala.. a hlavně se mi na piku děsně hnusí.. je nepřirozená a snaží se být ok, ale je na ní vidět že není.. Jsem uplně zoufalá.. já vím žemi napíšete že proti její vůli s tim nic neudělám ale něco existovat musí, abych jí neztratila.. Mám někdy chuť se na ní vykašlat ať si dělá co chce ať si třeba spadne s martinem na dno, ale je to moje kamarádka a to nemůžu dopustit.. a hlavně ona na mě pak vytáhne že sem si támhle tenkrát dala kouli tak co je mi do toho.. jenže já nejsem maniak a nedávám každý týden!!! :( Vůbec nevím co mám dělat... omlouvám se za tahový "sloh" ale potřebuju se vypsat a nějak to ze sebe dostat!! Prosím poraďtě mi něco!! Myslím si že se u ní začíná silně projevovat psychická závislost.. nebo spíš jí k tomu Martin "donutil".. ona kdyby s ním nechodila tak si asi ani nedá, jenže on si dá tak ona aby "byla taky" tak si dá s ním.. a ještě mě zarazilo, když jsme byly na akci, jenom na alkoholu, tak jí se chtělo spát tak hned že musí sehnat čáru aby se probrala.. mě by nikdy nenapadlo si dát čáru jenom abych byla vzhůru.. opravdu mám strach a nejhorší je že se mi tím opravdu uplně hnusí..

Odpověděl:
Dobrý den Adélo, je mi líto, že pro vás nemám žádný zázračný a jednoduchý recept, jak byste mohla zabránit tomu, aby vaše kamarádka pervitin dále brala. Pokud bydlí s přítelem, který je na pervitinu a ona sama má dojem, že jí pervitin něco dává, (prozatím), mnoho s tím dělat nejde. Alespoň tedy do té doby, než si problém uvědomí a bude ho chtít řešit. Rozumím, že vás to trápí, ale nejde pomáhat někomu proti jeho vůli. Je to její volba a rozhodnutí, jehož důsledky si sama ponese. Vy jí samozřejmě můžete svým chováním dát najevo, že s tím, jak žije, nesouhlasíte (např. že se s ní nebudete stýkat, když je "pod vlivem", nebudete ji doprovázet na akce, kde pervitin bere ap.), ale jak s tím kamarádka naloží, budete muset nechat na ní. Mimochodem - ještě mě k vašemu dotazu napadá - buďte na sebe opatrná, mám dojem, že drogy ve vašem životě figurují více, než by bylo zdrávo.