Pervitin
alice
Dobrý den, mám přítele, vlastně spíš kamaráda (20 let). Několik let bere pervitin, neužívá nitrožilně, pouze jej šňupe či kouří. pokud mi nelže, nebere každý den. I přes své několikaleté zkušenosti s tímto svinstvem, to na něm nějak nepoznám :-( (poznám pouze paranoidní stavy, kdy mě podezírá, podezírá okolí a tak). Vydrží být i několik dní čistý, pak prospí i několik dní. Jeden den chce přestat, další den to je zas, že chce čáru... Také mi řekl, že to bere hlavně kvůli sexuálním prožitkům, že si to bez toho už ani nedovede představit. Je zvyklý, že se o něj někdo furt stará. Rodiče jsou z něj zoufalí, jsou oba strašně hodní a nějak ho nedokáží vykopnout. je mi líto jich i jeho. Ráda bych mu pomohla, ale jak, to bohužel nevím. Já kdysi přestala sama. Vím, jak je to těžké, ale také vím, že to člověk musí především chtít sám a pak se snažit vyhybat všem rizikům. To však on zatím zřejmě nedokáže. Je rozpolcený, na jednu stranu chce klid, zázemí, práci, rodinu a na stranu druhou drogy... Nechci o něj přijít jako o člověka, je hodný a citlivý, ale prostě když uklouzne (jako že to je furt dokola), tak se nekontroluje. Ztratí se a pak se objeví úplně mimo :-(

Odpověděl:
Dobrý den, Alice, víte, sama jste dokázala s pervitinem přestat (moc vám gratuluji:) a ve vašem dotazu jste i vystihla to podstatné, co je k tomu třeba. A to je, že člověk musí sám chtít. Z toho, co píšete o svém kamarádovi, nemám dojem, že by se mu do toho přestávání zatím nějak extra chtělo. Zjevně má pořád u rodičů zázemí a jaksi to zvládá. Rozhodnout se, zda drogy nebo klid, rodinu a práci, bude muset on sám. Věřím, že vás to trápí, ale na vašem místě bych si dala s tou pomocí jasné hranice a nepřebírala zodpovědnost za to, jak se svým životem dále naloží. Určitě bych s ním nějak dlouze pervitinové zážitky nerozebírala, spíše bych mu dala jasně najevo, že se vám jeho braní nelíbí a že vám takový vztah/přátelství nevyhovuje. Nicméně v případě, pokud se rozhodne abstinovat, že ho podpoříte, pomůžete mu např. vyhledat odbornou pomoc a doprovodíte ho tam, uděláte si na něj čas. Nevím, jak dlouho abstinujete, ale myslím, že takový vztah/přátelství, jaké se svým kamarádem popisujete, pro vás může být z hlediska abstinence docela ohrožující. Samozřejmě vás nechci podceňovat a riziko přeceňovat, ale přeci jen... Držím palce a buďte na sebe opatrná.