michala
Dobrý večer, chtěla bych pomoct kamaradovi!už déle vím že kouřil mariuhanu,ale poslední dobou začal chodit na různé akce a tam jsi dá i tvrdší drogu!dřív mi to bylo celkem jedno ale poslední dobou jsem se s ním začla více bavit a začlo mi na něm zaležet!když jsem s ním tak to na něm poznám a je jinej takovej lepší on málo mluvi a když je pod drogou tak je úplně jinej a je super!on mi tvrdí že na tom není zavislej že vý co si může dovolit!ale mám o něho srach dříve hrával fodbal a ted jak kamaradi s jinou partou tak přestal!jeho mamka si mě už taky stěžovala že už neví co s ním že si dělá co chce a vůbec jí s ničím nepomůže!!moc prosím o pomoc jak mám docílit toho aby přestal!děkuji předem

Odpověděl:
Zdravím vás, chápu, že vás trápí změny, které se s vaším kamarádem dějí a že byste mu ráda pomohla v tom, aby drogy nebral. Ale nejdůležitější v tomto případě je, zda problém chce nějak řešit váš kamarád a zda si vůbec připouští, že nějaký problém má. Pokud on ten dojem nemá, bohužel, mnoho s tím nenaděláte. Určitě mu však můžete dát konkrétně najevo, že jeho užívání drog neschvalujete. Např. tím, že se s ním nebudete stýkat v chvílích kdy je "pod vlivem", nebudete mu např. půjčovat peníze ani ho doprovázet na akce, kde se drogy berou. Pokud kamarád bude mít zájem, můžete mu pomoci vyhledat odbornou pomoc a případně ho na konzultaci doprovodit, pomoci mu zaplnit volný čas aktivitami, které nejsou z hlediska užívání drog rizikové. Ale jak říkám, záleží především na něm - nelze pomáhat někomu proti jeho vůli. A jen poznámka na závěr - buďte opatrná, ať nezačnete brát s ním. Může se stát, že vám kamarád nabídne, ať to vyzkoušíte s ním, abyste věděla, o čem že to je. Nechci vás nějak podceňovat, ale stává se to poměrně často.