Syn užíva 2 roky subutex -kombinace s alkoholem pomohl by mu nastup na psychiatricke oddeleni ktere se specializuje -skupinova psychoterapie pracuje dynamickou formou psychoterapie kognitivne-behaviarni prosim o vysvetleni těchto pojmu dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel nemám o Vaší, resp. synově situace mnoho informací. Nedokážu posoudit, zda by pro něj byla rezidenční (ústavní) léčba tou nejvhodnější variantou, nevím, kolik je synovi let, jaké má/nemá zázemí, jaký je jeho zdravotní stav, zda už se někde léčil nebo ne... Nicméně v tuto chvíli jde především o to, zda syn má o léčbu zájem a zda by s nástupem do léčby souhlasil (předpokládám, že je plnoletý). Také je potřeba si zjistit, zda ono psychiatrické oddělení, o němž píšete, je zaměřené na léčbu závislostí, protože jinak by pobyt synovi nejpíš výrazně nepomohl. Existuje řada psychiatrických léčeben nebo psychiatrických oddělení zaměřených výhradně na závislosti (např. léčebna Červený Dvůr v jižních Čechách, pražská léčebna v Bohnicích má specializované oddělení pro léčbu závilosti, léčebna Bílá Voda v Jeseníkách...). Ohledně těch termínů: Skupinová psychoterapie je sezení, kterého se účastní skupina cca 10 - 15 lidí, kteří v rámci této skupiny za přítomnosti psychoterapeuta, řeší své potíže. Dynamickou se skupinová psychoterapie nazývá, pokud psychoterapeut pouze skupinu lehce usměrňuje, ale kdy hlavní slovo mají klienti/pacienti, kteří vypráví o svých problémech, reagují na ostatní členy skupiny, řeší na skupině vzájemné konflikty apod. Kognitivně bahaviorální psychoterapie vychází ze dvou pojmů. Kognitivní - související s poznáváním a učením. Behaviorální - související s chováním. Je to terapeutický směr, který se často používá v psychoterapii závislosti. Je zaměřený na konkrétní problém, na současnost, na zbavování se starých vzorců chování související se závislostí a učení se novým dovednostem (jak zvládat chutě na drogy, jak rozpoznat rizikové situace, jak zvládat stres bez drog, jak si vytvořit zdravější životní režim, jak se naučit plánovat apod.). Typicky je tento typ terapie používán v léčebnách a myslím, že především na začátku léčby je účinný. Jiným druhem terapie je tzv. hlubinná, psychoanalytická, která je zaměřena více do minulosti a rozkrývání nedořešených problémů a vztahů, hledání příčiny problému. Což je v léčbě závilosti také potřeba, ale obvykle se k těmto věcem klient/pacient dostává až v průběhu léčby. Myslím, že by bylo v tuto chvíli nejlepší se o vhodné léčbě poradit s někým z odborníků. Každopádně by synovi léčba závislosti jistě pomohla, ale těžko takto přes internet spekulovat o nejvhodnější variantě. V každém větším městě existují tzv. kontaktní centra pro uživatele drog, kde jednak poradí a pomohou zprostředkopvat léčbu přímo dotyčnému, ale také obvykle nabízí konzultace pro rodinné příslušniky závislých, takže byste se na ně mohla obrátit i sama. Samozřejmě by ale bylo lepší, kdyby se šel o léčbě poradit syn, jedná se o jeho léčbu... Když mi napíšete, odkud jste, resp. syn, mohla bych Vám doporučit nějaké kontaktní centrum ve vašem regionu. Zatím přeji hodně štěstí.