kouření
cony
Dobrý den, mám kamarádku(20let), která začíná kouřit. Věděl jsem, že si občas jednu na nějaké té akci dá, snažil jsem se to s ní řešit, ale ona je hrozně tvrdohlavá a řekla mi, že když bude chtít, tak si prostě zapálí. Já teď na ni nemám skoro žádný vliv. Čeho jsem se bál, se bohužel stalo a zjistil jsem že si posledních 14 dní začala už cigarety kupovat. Sice kouří jen na akcích, ale naposled za 2-3 hodiny stáhla 5 cigaret, víc než kterýkoliv kuřák poblíž. A to chodí pařit několikrát týdně(VŠ život). Tvrdí, že už si prostě nechtěla půjčovat. Ale to si vždycky půjčila max. jednu, teď tím že si to kupuje dá daleko víc. Nevím jestli se mám obrátit na její kamarádky nekuřačky o pomoc nebo jak s tím mohu něco udělat. Moc mi na ni záleží. Ale opravdu, žádný vliv na ni nemám. A taky by mě zajímalo za jak dlouho při takovémto dávkování se stane závislou. Tedy kolik času je na to, aby se s tím dalo ještě něco dělat. Vím, že ona musí chtít, ale jak toho docílit?

Odpověděl:
Dobrý den, je mi líto, ale obávám se, že s tím mnoho nenaděláte. Kamarádka je dospělá, vysokoškolačka, předpokládám, že rizika kouření a závislosti na nikotinu jsou obecně známá a zná je i vaše kamarádka. Pokud se i přesto rozhodla, že bude kouřit, je to její volba, na kterou má nárok a jejíž důsledky si také ponese. Rozhodně však můžete vy sám požadovat, aby nekouřila ve vaší přítomnosti, protože je vám to jednak nepříjemné a navíc i pasivní kouření škodí zdraví. Chápu, že vám na kamarádce záleží, ale sám zmiňujete, že na ni nemáte žádný vliv, takže to opravdu budete muset nechat na ní.