jak se zbavit závislosti na marihuaně a alkoholu?
w.lucky
Přítel si již prošel závislostí na drogách a nyní stále kouří marihuanu a velmi rád se napije nejen piva,ale i tvrdého alkoholu.Samozřejmě má pocit,že vše zvládá a dokáže si poradit sám.Chtěla bych poradit,jak se k němu chovat a jak bych mu mohla pomoci,aby vše zvládnul.Vím,že musí chtít sám,ale určitě bych ho chtěla nasměrovat správným směrem a nedělat chyby...Sám si je vědom toho,že problém má,nemá moc velké sebevědomí,nemá se rád,že prý nic nedokázal...od doby co jsme spolu se změnil k lepšímu a tak mám pocit že by se s tím dalo něco udělat.Děkuji za odpověd.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel nevím, jak dlouho a jaké drogy přítel bral, jak dlouho teď od tvrdých drog abstinuje, zda přítel prošel léčbou ze závislosti nebo s drogami přestal sám... To, že teď často kouří trávu a pije alkohol včetně tvrdého, určitě není pro člověk se zkušeností závislosti na tvrdých drogách dobré. Pokud prošel léčbou, tak tyto informace by měl mít a vědět, že se chová poměrně rizikově. Bohužel se často stává, že lidé po léčbě sklouznou k alkoholu, který ovšem dokáže nadělat také dost velkou paseku a nakonec si mohou opatřit nádavkem i závislost na alkoholu... Jak píšete, přítel ví, že má nějaké problémy, má potíže se sebevědomím a sebeúctou, má pocit, že nic nedokázal... To je myslím ta prvotní příčina toho, že nadmíru kouří trávu a pije. Často je braní drog nebo pití alkoholu jen zástěrkou a nevědomou snahou "zaplácnout" problémy, které jsou pod tím. Možná by bylo lepší se odrazit od tohoto, než od problémů s alkoholem. Napadá, že existují doléčovací centra a jiné podobné ambulantní poradny pro lidi, kteří prošli léčbou nebo sami dlouhodobě abstinují a že by možná nebylo od věci, pokud by se přítel do nějakého takového zařízení vypravil. Nebo vyhledal jinou terapeutickou pomoc, aby získal podporu a naučil se své potíže zvládat jiným způsobem než teď. Pokud píšete, že se za dobu, kdy jste spolu, změnil, a že by se i s tímhle dalo něco dělat, tak ho zkuste nasměrovat tímto směrem. Nejsem schopná Vám dát konkrétní návod, jak se k němu chovat a nebylo by taky vhodné, abyste roli "terapeuta" zastávala Vy - je lepší to nechat nestranným odborníkům. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám někoho vhodného pro přítele doporučit, pokud by měl zájem. Další variantou je také, že pokud by přítel nechtěl, zajít se např. do toho doléčovacího centra poradit sama - poskytují obvykle poradenství i rodinám a partnerům. Je to přec jen lepší než takto přes internet. Zatím přeji hodně štěstí.