JAK POMOC?
segra M.
Dobrý den, je mi 21 let a mám bratra, dvojče. Tipovala bych, že asi zhruba od 17 let začal s marihuanou. Nejdřív si zezačátku každý říkal, že je to u kluků v tomhle věku ,,normální"..(já osobně jsem k tomuhle nikdy netíhla). Ale když už to trvalo dva roky, tak se to provalilo vic mezi lidi. Myslim to tak, ze mamka to zjistila atd. Bratr nas ujistoval, ze to je jen jednou za cas. Nebo ze prestane...postupem casu zacal ale sve odpovedi menit stylem, ze zatim s tim neprestane a je to jeho vec. Mamka si s nim nevedela rady. S otcem se nestykame asi deset let. Myslim si, ze je to mozna dusledek toho, ze nemel muzsky vzor a zacal ho hledat v kamaradech, kterym nechtel rict NE, aby ho brali mezi sebe. Ale, mamka zkousela snad vsechny taktiky. Davat mu najevo, ze jen u ni je mu dobre a ma bezpeci a lasku. Ze ho miluje a vzdycky mu bude pomahat. Ocekaval zmenu, uvedomeni si to z jeho strany.Ale nestalo se tak. Spis zacal jeste navic vic chodit do hospod kazdy den az do rana, pozvracel byt parkrat...tak mamka zkusila byt prisna. Zakaz. Ale bratr vedel, ze by ho stejne nevyhodila, ze nechce vlastne aby odesel a tak v ni nevidel zadnou autoritu...jestli mi rozumite.. Ve svych 20 jsme jeli navstivit nasi sestru na Havaji, kde on potom zustal dele o pet mesicu, ze tam bude na brigade. Vsichni si mysleli, ze mu Havaj prospeje, ze se zmeni a dojde mu, co je lepsi svet a co ne. Misto toho si tam nasel stejne kamarady, ktere mel tady. Shanel si marihuanu a opijel se, dokonce pry vyzkousel koks. nasledne na to jel na skateboardu a mel vaznou nehodu. Ani to ho neprimelo se zmenit. Jede v tom dal. Priznal se, ze casto mel i houbicky, ze to byla docela schyza. Videla jsem jeho emaily, z doby kdy byl na Havaji, kde pise kamaradovi, ze se malem zeblil z podoby, myslel ze umira, zastavil se mu dech a on nevedel co se deje. a dalsi sileny veci. Stale ho nic nezmenilo. Jedna lecitelka, ktera pracuje s energii nam rekla, ze vidi ze nejede pouze v marihuane. A jak se tak na nej divam cim dal tim vic, pozoruju jeho zmeny nalad, kdy jednou je strasne milej kluk, udela jidlo, umyje kuchyn, o vse se postara, az si kazdy rika, jaka je to zmena a najednou lusknutim prstu se vse zmeni a on dostane hystericky zachvat. Zacne byt hrozne sprostej, babicka ma skoro infarkt, mamka se hrouti, ja uz nevim co delat. Odesel a tri dny z baraku, pak se vratil zase milej. A pak zas nadaval...a furt dokola. Je cim dal tim vic hubenej, nic si nepamatuje. Telefonovali jsme spolu a on mi byl schopnej za deset minut do oci rict, ze se mnou nemluvil. Ze o nicem nevi...rozumite. Ja bydlim v Praze s pritelem, takze za mou rodinou(to jest prave mamka a bracha) jezdim do Jablonce asi tak kazde tri tydny, a to je skoro nejvic vzdy videt ta zmena. Koukala jsem na vasi stranku a bojim se rict, ze to skoro vypada i na pervitin. Ja uz vazne nevim. Je mi z toho smutno. Mel tolik cilu a zajmu, byl tal spravnej kluk, on by mel byt ten, kdo bude vest ostatni kluky k lepsimu...a ne se jim takhle podrizovat. K doktorovi jit nechce. Clovek se mu boji cokoliv rict. Porad sem mamce rikala, at ho vyhodi. Ze se nesmi nechat znicit a ona to nechtela slyset. Jenze ted uz sama rika, ze ,,toho fetaka vyhodi z baraku" a kdyz uz to ona rika, tak paradoxne mam strach ze to fakt nastane. Rozumite.. prosim, neco mi na to napiste. Dekuji mockrat. Segra M.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, asi máte pravdu, že nepůjde zdaleka jen o marihuanu. Minimálně po ní lidé nebývají agresivní a nálady se jim tak rychle nestřídají. Pervitin by mohl být příčina jeho chování. Ale ono je to možná teď celkem jedno, důležité je, jak to ovlivňuje celou rodinu, ničí jeho i ostatní. Myslím, že Vaše mamka došla ke správnému rozhodnutí a i když se možná jeho stav na čas zhorší, věřte, že jednou ocení, že to udělala. Takové nepohodlí a zásahy od ostatních právě většinou doženou člověka ke změně a k uvědomění si toho, že už má s drogami problém. Je to ale těžká situace, pro celou rodinu a hlavně pro mamku. Proto by bylo možná dobré, kdybyste - klidně společně, ať má ve Vás oporu - zašly do poradny pro rodiny závislých a probrali tam společně s nějakým odborníkem co dál. V Praze můžete využít např. služeb Poradny pro rodiny závislých SANANIM v Café Therapy, tel.739 268 527, ve Školské ulici, v Jablonci, nebo spíše v Liberci Vám poradí kam se obrátit v K-centru na tel. 482 710 276.