Dospělé dítě alkoholiků
Petr M.
Dobrý den, jsem jeden z těch co museli příjít úplně o všechno, aby přisli na to že alkoholem se nic nevyřeší - právě naopak! Rodiče dělávali po zotavovnách ROH a když jsem se narodil měli hospodu. Nevím v jakém stadiu u nich byl alkoholismus a už to také nezjistím - oba umřeli na rakovinu. Cigarety a pivko to bylo pro ně něco ;). Já mám však nemalý problém se svým chováním, které nedokážu mít zcela pod kontrolou ( alespoň ne teď ). Pití alkoholu mi vždy připadalo jako samozřejmost a cigaretka může být taky, zlobit se nebudu. V mém životě se ale stalo něco co sám nedokáži vysvětlit a ani to chápat nechci - jednoho dne jsem típnul cigaretu se slovy: "proč já vlastně kouřím?!" a teď je na řadě alkohol - proč já vlastně piju?! Letos jsem měl jedno malé pivo (v lednu) po obědě, jinak jsem "čistý" a čekal jsem nějakou úlevu jako u cigaret, ale nic se nedostavuje - ba právě naopak! Těžké deprese a úzkosti střídá pláč a utrpení. Pil jsem od 16 let a nyní je mi 31 let. Co dodat? Ano jsem hloupý, ano jsem alkoholik. Pátral jsem na internetu co to se mnou může být a co se to se mnou děje? Co to mám za trápeníčko v tom svym životě? Našel jsem pojem "DOSPĚLÉ DÍTĚ ALKOHOLIKŮ" - "DDA" (http://www.prodamy.cz/dospele-deti-alkoholiku.html) a ejhle! To jsem přesně já! Úzkosti, deprese, přísnost k sobě, pocit méněcennosti, sebevražedné myšlenky, lhaní ikdyž neni potřeba... Nevím co mám dělat, na koho se mám obrátit? Nedělá mi problém přestat pít (aktivně sportuju + pestrá strava), ale dělá mi problém že nemám radost ze života. Chodím strojově do práce a nedokážu si vytvořit jakýkoliv životní cíl - třeba že se v létě podívám na Sibiř )). Ve společnosti se nedokážu uvolnit a bavit, pokud se pořádně neopiju. A takto bych mohl pokračovat a dotaz by byl nekonečný. Asi nejsem jediný kdo má tyto příznaky při odvykání. Chci se zeptat jestli je to normální a jestli se to nějak zlepší. Prakticky nemám schopnost se rozhodovat! Pracuji jako konstruktér a tato skutečnost mi v práci velmi vadí. Jsem jako "bláto" každý si se mnou může dělat co chce a já mu vyhovím - dá se tuto nějak léčit? Denně mě přepadají myšlenky že to skončím, že mě stejně nikdo nepotřebuje. Ztratil jsem všechny normální kamarády a opustila mě přítelkyně. Teď bych asi měl napsat že jsem na dně a že nevím jak dál, ale já se snažím hledat odpovědi na své otázky a pokouším se vyčistit si tělo a hlavně hlavu od toho "hnusnýho chlastu" kterýho se už nikdy nedoknu! Je mi jasné že to bude trvat minimálně rok než se začnu zlepšovat, ale nechci ten rok proležet v depresích a s pláčem, když můžu pro sebe cokoliv udělat. Chtěl jsem Vás požádat o kontakt na centrum/pomoc pro "DDA" kde by mi mohli ten můj druhý vstup do života trochu zpříjemnit a dodat mi trochu rad pro tuto neveselé období. Nebo jakakoliv rada/pomoc bude vítána. Pro lepší orientaci jsem z Příbrami ;). Předem děkuji a přeji hezký den!

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, článek, který jste našel, je hodně zajímavý. Není tam přesný zdroj - i když by asi nebylo těžké ho dohledat - ale pravděpodobně půjde o nějakou seriózní studii a závěry opravdu odpovídají častým klinickým příznakům lidí s podobným osudem tomu Vašemu. Máte pravdu, že bude asi nějakou dobu trvat, než Vám alkohol přestane chybět a znovu budete žít příjemný a kvalitní život. Je ale dobře, že se o to snažíte a chcete pro to něco dělat. Popisujete spoustu nesnází a problémů. Neexistuje na ně jednoduchá rada ani návod. Myslím, že neexistuje ani speciální postup, jak pracovat s "DDA". Doporučovala bych Vám ale déledobější psychoterapii, kde byste mohl mluvit postupně o všem, co jste zde popsal a přijít na to jak dál. Zpočátku by byla spíš lepší individuální terapie, později možná i skupinová, především kvůli tématům, která se nějak týkají Vašeho kontaktu s okolím. V naší databázi, která se orientuje hlavně na drogy, jsem našla kontakt na MUDr. Žebrakovského, Čechovská 57, Příbram, 261 95 telefon: 318 427 403. Pokud by nebyla možná terapie přímo u něj, jistě Vám někoho doporučí. Mějte trpělivost a uvidíte, jak moc Vám může takový kontakt pomoci.