rada
máma
Dobrý den, prosím o radu, protože opravdu nevím, jak se zachovat. V lednu 2007 jsem zjistila, že můj 20-ti letý syn bere Pervitin. Byl na tom dost špatně, ale od května 2007 jsme to začali zvládat. Nastoupil do práce, začal opět sportovat a splatil dluhy. Jelikož jsme s manželem rozvedení (bohužel manžel se mnou nekomunikuje) tak přebýval střídavě u manžela a střídavě u mě. Do prosince 2007 to bylo v pořádku, ale pak jsem zjistila, že přestal chodit do práce, ke mně také přestal chodit a nakonec ho bývalý manžel vyhodil. Já jsem mu vzkazovala po jeho známých, ať přijde za mnou, že dáme vše do pořádku, že mu pomůžu, ale marně. Teď máme duben a já jsem ho s pomocí jeho přítelkyně, které je 17 let a je v 8. týdnu těhotenství s ním ,našla na nádraží mezi bezdomovci. Vzala jsem si dovolenou, dala jsem mu najíst , trochu ho dala dohromady a snažila jsem se s ním domluvit, že najdeme spolu léčebnu - to nechtěl, odmítal. Řekla jsem mu, že může u mě bydlet, pokud si najde práci a přestane brát Pervitin. Není s ním řeč. Je hrubý, ale co je na tom nejhoršího, že mě připadá, jakoby se zbláznil. Mluví nesrozumitelně, úplně jako desetileté dementní děcko. Připadá mně jako schizofrenik. Jednu minutu pláče, druhou minutu se chce rvát, třetí minutu neví co říká. Navíc si vzal půjčky u Providenu atd. Teď to má začít splácet a nemá čím. Nemá ani obč. průkaz ani rodný list, průkazku zdravot. pojišťovny, vůbec nic. Jenom to, co měl na sobě a to mu někdo dal, protože ho našli skoro nahého. Zkoušela jsem se domluvit s bývalým manželem, ale ten ho úplně odepsal. Klíče od bytu jsem mu nedala, ale nechala jsem ho doma, protože jsem už musela do práce. Nechala jsem ho doma s tím, že si musí zajít pro zápočt. list do býv. zaměstnání zajít si na prac. úřad. Se mnou tam nechtěl jít. Mám obavy, že přijdu domů a budu mít vykradený byt, ale i přesto jsem to riskla. Možná jsem si řekla, že ho zavřou a nařídí mu ústavní léčbu. Já si opravdu nevím rady. Nevím, jestli dělám dobře a co mám vlastně udělat, aby to bylo dobře. Jsem celou dobu na práškách, mám celkem zodpovědnou práci a mám také obavy, že jestli se nedám dohromady, tak skončím také v práci. Nechci si nic vyčítat, že jsem neudělala vše pro to, aby se z toho dostal. Chodila jsem s ním k psychiatrovi a i tam odmítal chodit. Vyhrožuje, že skočí pod vlak. Mám strach. Prosím Vám poraďte mi, to ho nejde proti jeho vůli zavřít do léčebny, protože je nebezpečný - může se zabít a nebo může ublížit také někomu jinému, když je agresivní. Já vím, je to všechno zmatené, ale jsem na to sama a opravu si už nevím rady. Děkuji předem za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, začnu od konce. Vašeho syna můžete nechat odvézt záchrankou ve chvíli, kdy aktuálně ohrožuje na životě či zdraví sebe nebo své okolí. Na psychiatrii si ho však ponechají jen po dobu, kdy tento akutní stav trvá a pak jej propustí, což bývá většinou max. po pár dnech. Ochrannou léčbu může nařídit soud v rámci rozsudku za spáchaný trestný čin jako tzv. ochranné opatření. Bohužel, tyto nedobrovolné léčby nebývají příliš úspěšné. Chápu, že jste ve velice těžké situaci. Trápíte se ohledně stavu svého syna a všemožně se mu snažíte pomoci, riskujete problémy ve svém zaměstnání, jste zamedikovaná, jeho chování k vám je hrubé, hrozí i to, že vám případně vykrade byt atd. Váš syn vaši pomoc využívá (resp. zneužívá), ale změnit se nechce a léčbu odmítá. Myslím, že byste teď měla myslet hlavně na sebe a synovi dát jasné podmínky, za jakých u vás může být (léčba-abstinence, zaměstnání atd.) a těch se potom i důsledně držet. Vím, že to není jednoduché, obzvláště když je člověk na problémy sám. Doporučovala bych vám obrátit se osobně na některé z odborných zařízení, které poskytují pomoc a poradenství rodičům s takovými problémy, jako je váš. Získala byste potřebnou podporu a mohla si v klidu ujasnit jak ve vaší situaci dál. Pokud byste měla o takovou pomoc zájem, napište region a my vám vhodné zařízení vyhledáme nebo zavolejte do nejbližšího Kontaktního centra, kde vám určitě vhodnou pomoc doporučí. (Seznam kontaktních center najdete na www.drogy-info.cz v rubrice "mapa pomoci" nebo na www.drogy.net v rubrice "kontakty"). Držím palce, ať je brzy lépe a přeji hodně sil.