Jak pomoci??
sestra
Dobrý den. Měla bych dotaz ohledně bratra – již delší dobu – cca 2 roky se nám nezdály jeho nálady, kdy třeba týden až měsíc byl v pohodě, perfektní a pak přišel třeba víkend a on byl úplně mimo, třásly se mu ruce, opuchly oči, skoro pořád spal… Loni měl mononukleozu, tak jsme si říkali, že to bylo tím, protože prý ji měl již dlouho. Včera, když už vlastně spal 3 den, tak začal zvracet a přiznal se, že bere nějaké drogy a to již cca 5 let. Včera pak i plakal, ale že nemůže říct důvod, proč to udělal …. Pak večer, když jsme od něj odešli, zavřel se, utíkali jsme za ním a on jen řekl – dal jsem si další a zase spal. Pak jsme mu prohledali pokoj, léky nebo drogy jsme nenašli, ale zjistili jsme, že to, co bere ještě zapíjí tvrdým alkoholem, který měl všude ve skříních. Chci se zeptat: - je možné, že by něco bral jen občas?? Nedovedu si vysvětlit, že je třeba 2 týdny úplně normální a pak přijde tohle, teď už víme, že si něco vezme?? Není schopen ani jít do práce. - nyní už vlastně 3 dny nejí a když něco sní, tak to vyzvrací, doma jsme se již i domlouvali, jestli mu nemáme zavolat záchranku, protože se nemůže ani postavit, na druhou stranu mu nechceme dělat problémy?? A když ještě nebude další den jíst, nemůže u něj dojít k rozkladu metabolismu??? - jak je to s příp. léčením?? Musí souhlasit on sám?? Nařídit by se mohlo, až příp. něco provede?? Situace nás velmi zaskočila, je to totiž člověk s VŠ vzděláním a udělal takovou hloupost. Děkuji, sestra.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, určitě je možné i to, že by bral jen občas. Pokud mu budete chtít pomoci, bylo by dobré nejdřív s ním na rovinu promluvit, co je vlastně jeho problém. Jestli je to alkohol - i z něj by mohly být stavy, které popisujete, obzvlášť v kombinaci s léky -, nebo drogy, v tom případě jaké. Pak mu nejlépe pomůžete tím, že ho nebudete litovat ani zachraňovat, ale donutíte ho, aby začal být za sebe zodpovědný sám. DOkud si on sám neuvědomí, že má problém se závislostí, není možné donutit ho na žádnou léčbu. To by skutečně musel sebe nebo druhé ohrožovat na životě (přímo, ne v přeneseném slova smyslu). Jaké další pokračování může mít jeho zdravotní stav je těžké říct, protože nevíte, co ho vlastně způsobilo. V případě, že by Vám připadalo, že je v přímém ohrožení života, tak záchranku určitě zavolejte, nehledě na případné problémy.