jak pomoci blízkému od závislosti na alkoholu
johanka
Prosím, potřebuji poradit:můj nevlastní táta měl vždy rád pití, ale bylo to tak s mírou, občas si zašel na pivko nebo si doma otevřel lahváče. Již 3 roky je nemocný se srdcem, vysokým tlakem a jinými nemocemi (61,inv.důch.)bere spoustu prášků, ale do toho, asi přes rok, začal pít tvrdý alkohol (rum apod.).Nejdřív potají, když od nás dostal třeba k narozkám nebo něčemu jinému láhev, tak jí dokáže vypít za hodinu, pak do ní nalil čaj a dělal, že si ani necucnul, teď už máma nemůže ani nikam schovat láhev aby jí nenašel. Již má takové stavy, že když doma nic nenajde, začne brečet, že mu je strašně špatně, mně volal večer okolo půlnoci ať přijedu a přivezu mu nějaké pití, že mu je tak špatně, že to nepřežije-ze začátku jsme mu na to vždy skočili a chlast mu koupili, ale dneska jsem mu odmítla (byla jsem tam dopoledne na návštěvě) pro rum dojít. Máma je z toho zoufalá, chodí do práce, taťka je celý den sám doma (se psem), ale místo aby se šel projít, tak sedí doma a lituje se jak je mu špatně a všechno ho bolí. Nemá ani žádnou činnost (moc toho nemůže dělat kvůli nemoci), kterou by mohl provádět. Máma už neví co s tím (ani my dcery), zkoušela křičet, brečet, přemlouvat, zdůvodňovat, ať aspoň myslí na to kolik to stojí, co by si mohli koupit za propité a prokouřené (i 3 krabičky denně)peníze, ale je to jak mluvit do dubu. Nejhorší je, že ho nepřemluvíme ať se jde léčit, on to jako problém nevidí, jemu to prý pomáhá-nevím sice jak, ale bojím se, že takhle na sobě páchá sebevraždu. Kolikrát je mi až do pláče. Už ani neřídí, hrozně rád jezdil autem, ale za volant si nesedne, protože je mu špatně (nemůže, protože má prostě v krvi alkohol). Nevím, jestli až mu bude špatně nemá prostě máma zavolat záchranku a nechat ho odvézt do nemocnice. S nevl.tátou máme jinak velmi dobrý vztah, proto nás tento stav hodně trápí, navíc máma je abstinentka, my se sestrou pijeme výjimečně. Moje sestra bydlí teď asi půl roku u rodičů, ale také chodí na celý den do práce a víkendy tráví s kamarády a já bydlím kousek od rodičů, ale chodím tam tak 3 krát do týdne, nemůžeme ho každý den kontrolovat (nebo spíš celý den). Potřebujeme s mamkou poradit, co se s tím dá dělat. Bydlíme v Praze. Moc Vám předem děkuji za radu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,myslím, že jste se rozhodla dobře nekupovat nevlastnímu otci alkohol, když chce, a nechytat se na to, že je mu špatně. Stejně by měla postupovat celá rodina. On by měl pocítit, že s jeho pitím opravdu nesouhlasíte a nechcete se podílet na tom, jak si ubližuje. Při jeho zdravotním stavu je totiž každodenní pití a nadměrné kouření ohrožující přímo na životě. Dokud v tom otec nevidí problém, bude těžké přesvědčit ho, že by měl něco měnit a můžete zatím jen nespolupracovat na jeho závislosti. Pokud by se rozhodl, že chce něco měnit, byla by pro něj myslím vhodná psychoterapie. Zdá se totiž, že ztartil smysl svého života a terapie by mu ho mohla pomoci znovu najít. Jak ho namotivovat k návštěvě nějakého odborníka byste opravdu nejlépe mohli probrat při osobním kontaktu. Naše organizace pracuje spíše se závislými na nelegálních drogách. Proto nevím přesně, jestli v PL Bohnice existuje skupina pro rodinné příslušníky. Zkuste se informovat přímo tam, na tel: 284 016 331, který je na mužské léčebné oddělení.