Problém s dítětem
Veronika
Dobrý den, našla jsem vaši poradnu na webu, ale nepodařilo se mi vložit dotaz přímo na stránky, tak píšu mail. Mám syna, 15,5 let, který asi 2 roky kouří. Byla jsem s ním před rokem v Centru léčby závislosti na tabáku, zkoušel přestat, ale nepovedlo se to. Od září se s manželem rozvádíme a neprobíhá to nejlépe. Syn mi tvrdil, že v tomto stresu přestat kouřit nedokáže. Před týdnem mě ale kontaktovali ze školy, že zjistili, že kouří i marihuanu (společně se svými spolužáky - 9. třída ZŠ). Jeden jeho spolužák to tam nosil a rozdával ostatním. Měli jsme ve škole schůzku rodičů, mluvili jsme pak všichni doma se svými dětmi, myslela jsem, že to pomohlo, ale včera jsem mu našla v jeho složce v PC dokument, z nějž vyplývá, že chce thc začít prodávat!!! Kromě toho jsem také včera zjistila, že když jde spát ke kamarádovi, opíjí se tam (tvrdil, že se dívají na filmy). Jsem zoufalá, mám o něj strach a nechci zareagovat ukvapeně a špatně. Proto jsem mu zatím neřekla, co jsem zjistila. Poradíte mi, prosím, co mám dělat?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Váš dotaz se na stránkách zobrazí, až ho zodpovíme. Postupovala jste tedy úplně standardně. K Vašemu dotazu - myslím, že pokud chce marihuanu prodávat, je to už dost vážné, protože se začíná pohybovat i na hranici zákona. Nehledě na prostředí, ve kterém se tak ocitne. Určitě je na místě v takovém případě být otevřená, mluvit s ním o tom, co jste si přečetla (i když si asi budete muset obhájit, proč mu chodíte do osobní složky). Také by bylo dobré nastavit jasná pravidla ohledně jeho spaní jinde atd. Promluvte si s ním o rizicích prodeje drog, i jejich užívání. Také bych se s ním ale bavila o tom, jak se teď vlastně ve složité rodinné situaci cítí, jestli má od Vás dost pozornosti, co by potřeboval. Pokud by se Vám podařilo zapojit do řešení celé situace i manžela, bylo by to skvělé. Syn by tak věděl, že o něj máte zájem. Což může být také důvod, proč začíná dělat takové hlouposti. Ještě bych také zvážila možnost rodinné terapie. Nejen o jeho experimentech s drogami, ale celkově o celé situaci. Myslím, že by Vám to mohlo hodně pomoci.