Dobrý den, prosím o radu.. můj otec(56) je alkoholik, bydlí v jednom bytě s partnerkou. V práci (pokud jde do práce) vždy skončí kolem poledne a pak cestou domů pije, do bytu přichází pravidelně "pod parou". Jeho závislost je již tak silná , že občas nestíhá na záchod, zvrací i do postele, demoluje zařízení bytu. Několikrát byl na záchytce. Léčení odmítá, prý je v pohodě. Na byt nepřispívá, s ničím nepomůže.Často ji nadává.Na pití si už půjčuje peníze. Snahu o zlepšení sám nemá, ale svým počínáním "otravuje" život jeho partnerce. V bytě má stále trvalé bydliště. Můj dotaz je směřován na to, zda je možné právní cestou dostat takového člověka na čas z bytu, popřípadě ho umístit do léčebny či jiného zařízení. Nevím to jistě, ale pokud sám nemocný závislostí nesouhlasí s léčením, tak není žádná možnost ho přinutit k léčení. Prosím tedy alespon o radu, jak máme s otcem jednat, co může jeho partnerka dělat? Veškerá "mluvení do duše" byla k ničemu, jeho stavy se stále opakují a nabývají na hloubce a intenzitě.Několikrát byl u psychologa, přestal však docházet, s tím že to nepotřebuje. Otec se smojí matkou rozvedl v mých 11 letech. Jedním z důvodů bylo samozřejmě jeho pití. díky

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám za dotaz. V dotaze popisujete situaci týkající se Vašeho otce a jeho nadměrného užívání alkoholu. Zmiňujete se o tom, že občas zvrací do postele, pomočuje se, demoluje byt. "Otravuje" život svojí partnerce, nepřispívá na byt, ve kterém má trvalé bydliště. Přesto přeze všechno, má Váš otec pocit, že je v pohodě, nepotřebuje léčbu ani psychologa. Ptáte se, zda je možné otce nějak donutit k nástupu do léčby, když s tím sám nesouhlasí, zda existují právní cesty? Máte pravdu v tom, že pokud do léčby nechce, nedonutíte ho. Většina léčeb je u nás dobrovolná a tak z nich může člověk kdykoli odejít. Existují ovšem i tzv. soudně nařízené ochranné léčby. Ty nařizuje soud v případech, kdy odsuzuje člověka zpravidla za opakované páchání trestných činů pod vlivem nějaké návykové látky. Další variantou je zbavit otce svéprávnosti. To je ovšem vážný zásah do svobody člověka a není jednoduché ho dosáhnout. Je k tomu potřeba řada odborných posudků a nestačí k tomu názor blízkých nebo fakt, že je otec alkoholik. Chcete radu pro jeho partnerku, možná i pro sebe, co lze dělat a jak s otcem jednat? Než se do toho pustím, musím Vás upozornit, že jde o rady velmi obecné, založené pouze na tom málu informací, které od Vás mám. Pro kvalifikovanou radu bych Vám doporučila obrátit se na poradnu pro rodiny a blízké těch, kteří mají problém s alkoholem. V každém větším městě funguje AT poradna a tam se můžete zeptat, kam konkrétně se obrátit. A nebo napište odkud jste a já Vám pošlu kontakt. Teď k Vašemu dotazu. Obecně se doporučuje domluvit se na pravidlech, která budete důsledně dodržovat (a to hlavně Vy, partnerka Vašeho otce, případně otec sám). Vzhledem k tomu, že otec a partnerka žijí ve společné domácnosti, má každý z nich svá práva i povinnosti. Na těch by se spolu měli domluvit. A při jejich nedodržení (práv a povinností) nastupují sankce. Nemá cenu otci zakazovat pití, protože si k němu cestu vždycky najde a Vám může lhát, ale můžete se zaměřit na zjevné věci, např. jeho chování a dodržování dohod, co se týče peněz, času, domácích povinností. Nevím, kam až můžete (nebo jeho partnerka) zajít se sankcemi. Je-li to byt jeho partnerky, může ho z bytu odhlásit, může mu sebrat klíče, a pouštět ho do bytu jen bude-li střízlivý, nebo přispěje-li na nájem; může ho vyhodit. Je-li to byt otce, může se odstěhovat, odejít na nějakou dobu apod. Stejně tak Vy máte možnost domluvit se na tom, že se budete vídat s otcovou partnerkou jen tehdy, začne-li situaci řešit, s otcem jen tehdy, bude-li střízlivý. Jistě vymyslíte vlastní (třeba i mírnějí) pravidla sami. Každý z nás má možnost rozhodnout se, co bude dál. Každé rozhodnutí s sebou však nese určitá rizika a nepříjemnosti. Když to přeženu: Je na Vašem otci, jestli chce dál pít. Je na partnerce Vašeho otce, chce-li dál žít s alkoholikem. Rozhodne-li se, že ne, bude do toho muset investovat hodně energie a bude riskovat. Může se stát, že otec pít přestane, ale také to může dopadnout tak, že se rozejdou, bude si muset najít nové bydlení, změnit denní stereotypy, nebude mít na koho "nadávat", o koho pečovat atd. Udělat takové rozhodnutí není jednoduché. A čím delší dobu taková situace trvá, je rozhodnutí těžší. Spousta lidí v podobných vztazích z nejrůznějších důvodů zůstává, ačkoli v nich není spokojena. Ale jak říkám - je jen na nich, jestli si budou hledat důvody, proč nic změnit nejde, a nebo jestli se pustí do toho rizika a pokusí se situaci skutečně řešit. Prvním krokem může být napsání dotazu do naší poradny nebo vyhledání odborníka venku. Je to ale běh na dlouhou trať a najít řešení a něco takového změnit není rychlé ani snadné. Já Vám přeju hodně sil, trpělivosti a odvahy. A kdyby bylo třeba, znovu napište. S pozdravem, Gabriela Koryntová.