Trojkombinace - pivo, cigarety, pervitin
Martin(23)
Dobrý den, zajímalo by mě zda existuje nějaká příčinná souvislost u vzniku závislosti, popř. v jejím udržováním a kombinací těchto tří drog. Co se týče sociální stránky problému je to pro poměrně jasné(parta). Mě by spíše zajímalo jak to funguje v mozku společně.popř. jestli o tom už někdy bylo něco publikováno? Mockrát děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nejsem si jistá, jestli Vašemu dotazu zcela rozumím. Samozřejmě, že alkohol a nikotin jsou také návykové látky a samy o sobě mohou způsobit závislost, stejně jako pervitin. Uvádí se, že vstupní drogou pro užívání dalších, více rizikových drog, není marihuana, jak je často prezentováno v médiích, ale právě alkohol a tabák - tedy, že pokud se dítě dostane k užívání alkoholu a tabáku (a čím dříve, tím hůře), tak je vyšší pravděpodobnost, že v budoucnu bude užívat tzv. tvrdé drogy. Také je fakt, že užití kombinace drog je z mnoha důvodů nebezpečnější a účinky drog se v intoxikaci násobí. Může dojít k řadě zdravotních i psychických poškození, jejichž rizika jsou vyšší než u užití/užívání pouze jedné drogy. Také se může stát, že člověk, který se snaží vyléčit se z jedné závislosti, propadne postupně druhé (typické je např. zneužívání alkoholu lidmi po léčbě z drogové závislosti, především na opiátech). Výzkumů na téma příčin užívání drog, ohledně působení drog v mozku, ohledně tzv. vstupních drog byla publikována celá řada a trochu mě překvapuje, že pokud píšete bakalářskou práci, nemáte o těchto zdrojích informace. Také sociální stránka problému není nikdy tak jednoduchá, jak píšete. Doporučuji si o drogové problematice zjistit více informací a vycházet především z kvalitní odborné literatury. Některé informace najdete především na těchto odkazech: www.adiktologie.cz (např. článek www.adiktologie.cz/articles/cz/69/28/Proc-lide-uzivaji-drogy.html) www.drogy-info.cz (např. zdarma ke stažení bulletin Zaostřeno na drogy, číslo s názvem "Legální drogy v České republice - Od užívání alkoholu a tabáku k možnostem prevence a léčby", publikace "Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD)", publikace "Drogy a drogové závislosti, K. Kalina a kol., Úřad vlády ČR, 2003") www.drogy.net (např. následující rubriky o výzkumu - www.drogy.net/portal/alkohol/vyzkumy-3/, www.drogy.net/portal/nikotin/vyzkumy/, http://www.drogy.net/portal/ilegalni-drogy/vyzkumy-2/) www.drnespor.eu (např. publikace volně ke stažení - "Průchozí" drogy. Co by měli vědět rodiče a další dospělí, kteří se starají o děti a dospívající)