Jak ze závislosti
Problémy s drogami má moje známá od 14 let, opakovaně byla v PL Bohnice pro psychotické stavy po pervitinu, byla v ředě komunit, nikde však dlouho nevydržela. Nyní by měla zájem o léčbu raději v zahraničí/ zde se se svými kamarády potkává na každém kroku, chtěla by úplně od nich/. Má již plné zuby různých psychoaktivit, spíše by měla zájem o nějakou komunitu, kde je základem pracovní terapie a disciplina. Problémem je to, že je bez zázemí, bez financí Je jí 27 let, má zákl vzdělání,bez větší jazykové výbavy Děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, je dobře, že se Vaše známá snaží hledat cestu ven ze závislosti. Rozumím tomu, že po neúspěšných pokusech už ji neláká představa dalšího pobytu v terapeutické komunitě. Nejsem si však jistý, že by léčba v zahraniční komunitě byla řešením. Komunity v zahraničí jsou často úzce svázány církevními řády. Například komunita Medjugorje je v místě, kde se odehrálo v 80. letech zjevení Panny Marie. Víra, její praktikování - motlitba - a práce jsou základem programu. Lidé tam žijí běžně po několik let. Z mého pohledu je nevýhodou, že neprobíhá interakce s okolím. Nevyužívá se potenciál psychoterapie, dynamika mezilidských vztahů, „mluvení“ o sobě a učení se znova žít s „čistou hlavou“. Základem je odstřižení od běžného světa, od drogy a prostředí, kde byla užívána. Psychoterapie je nahrazena modlitbou a prací. Člověk, který se zbavuje závislosti je často náchylný k hledání náhradního subjektu, který bude sytit potřebu být závislý, potřebu mít tento vztah. Víra, tak jak je prožívána v církevních řádech, uzavřených komunitách a podobně, má potenciál stát se tím, co vyplní prázdné místo, které v životě závislého zůstane, když zanechá užívání drog. Neříkám, že je to špatné, ale v době léčby závislosti je na to moc brzy. Lepší je nejdříve najít cestu k sobě samému, k lidem a teprve potom si svobodně vybrat co dál. Léčba v běžné terapeutické komunitě dokáže naučit člověka žít bez drog, poznat se, zlepšit vztahy s okolím, které utrpěly za léta na drogách a potom se vrátit do svého původního prostředí. Rozhodnutí je věcí Vaší známé. Jenom kladu důraz na zvážení všech pro a proti. Šance na to, aby léčba byla účinná, se zvyšuje kvalitním výběrem. U nás v ČR není problém najít terapeutickou komunitu, která bude přijatelná. „Psychoaktivitám“ se člověk nevyhne, ale vydržet se určitě dají. Dobré je si také o komunitách zjistit co nejvíc informací, dohodnout si návštěvu, konzultaci a podobně. Co se týče financí, vzdělání, jazykové výbavy, zázemí - není v ČR problém. Posílám Vám tedy také odkazy na 2 zahraniční komunity, které se mi podařilo najít - Comunita Cenacolo a San Patrigiano. První je více náboženská, druhá méně. U San Patrigiano momentálně nefunguje anglická verze stránek, ale nabízí k shlédnutí prezentační video v angličtině. Pokud budete uvažovat o léčbě v ČR, doporučuji například komunitu našeho občanského sdružení SANANIM v Němčicích u Volyně. Podívejte se a zvažte co dál. Držím palce! Štěpán Veis odkazy: http://www.sanpatrignano.org/ http://www.comunitacenacolo.it http://sananim.cz/zarizeni-17-Terapeuticka-komunita-Nemcice/info.html