CO MYSLITE...?
MATKA
Zdravim.Pokusim se strucne. Diky za dosavadni spolupraci(se synem).Po te co“ jsme prosli „peklem drog(pervitin,ne zilne),trava,dluhy,exekuce,odchod z domova,bezdomovectvi,podvody,kradeze,podrazy,vydirani,dluhy!!! - pak z toho byla behen pul roku lidska troska 20ti leteho kluka, tak jsme „prehodnotili (ja a syn) život a situaci ,syna vzala-rada! zpet domu a zacali s „tim“ něco delat,navstivili jsme psychyatra(pry je syn v pohode) a ja uz 4 mesice navstevuju psychologa abych se dala dohromady psychick y a fyzickySyn snazi se pracovat a splacet dluhy a nedelat moc dalsich....tak po chvili jako ze to jde k lepsime ted sem tam syn utika k alkoholu.Po obede pivo-dve(denne) a vikendech i 10 piv,minimalne tvrdy alkohol a obcas kouri travu aby prej to snaz snasel.Na dolecovani pry uz nemusi a nechce jit....Co myslite?Muzu(syn celkem po domluvach spolupracuje na leccems) ještě necim prispet ke zlepseni?Popr. Jakym smerem se syn ubira???Diky za vas nazor! MATKA

Odpověděl:
Dobrý den, omlouvám se, za pozdní odpověď. K vašemu dotazu: je dobré, že se Vám podařilo najít se synem cestu zpátky ke společnému soužití. Píšete, že byl syn v kontaktu s psychiatrem a že je "prý v pohodě". To je stanovisko lékaře? A prošel syn nějakou léčbou, nebo přestal s drogami sám? Tyto informace by byly dobré pro rozhodování co dál. Léčba vždycky zvyšuje šance udržet abstinenci a "nový" životní styl. Je také dobře, že myslíte sama na sebe a jste v kontaktu s psychologem. Vaše zdraví a spokojenost jsou na prvním místě. Píšete, že syn utíká k alkoholu a marihuaně. To je celkem běžné u lidí, kteří sami, bez léčby, přestanou s tvrdými drogami. Je to vždycky trochu zrádné. Není pravidlem to, že ten kdo pije alkohol a kouří trávu se vrátí k drogám. Je tu ale vždycky určité riziko. Důležité je všímat si motivů, které k tomu vedou. Útěk před problémy k alkoholu není dobrá volba, zatímco pár skleniček s přáteli při oslavě neznamenají tragédii. Myslím si, že v tuto chvíli nejde možná o nic dramatického. Je běžné, že se lidé rozloučí se svojí hlavní drogou a ještě čas zůstávají u ostatních. Možná, že synovi alkohol a marihuana opravdu pomáhají snášet lépe to, čím prochází. Skončit s drogou je veliká životní změna a stojí mnoho sil se naučit znovu žít s "čistou" hlavou. Nebezpečné je, aby se to, co teď "pomáhá" a snad nezpůsobuje vážné problémy (alkohol, tráva) nestalo novou drogou, nebo nezavedlo člověka zpět k původní droze. Na to si chce dát velký pozor. Naneštěstí většina z nás není schopná toto průběžně vnímat a hodnotit. Na to je dobrý kontakt s nějakým odborníkem, který pravidelně nastavuje zrcadlo našim činnostem. My se pak můžeme zastavit a zamyslet se nad tím, co se děje. Z mého pohledu by synovi mohlo pomoci doléčování. Rozhodl se pro život bez pervitinu a jestli to myslí vážně, tak pár měsíců v doléčovacím programu není zas takový problém. Myslím si, že by to mohla být taková pojistka. Doléčování může mít různé podoby a věřím, že se dá najít taková, která bude synovi vyhovovat. Žijete v jedné domácnosti a máte oba právo si stanovit podmínky, které se budou dodržovat. Žádné drogy a dluhy, práce a podílení se na domácích pracích, finanční spoluúčast a podobně. Jak jsem tedy psal – doléčování by mohlo pomoct. Zkuste to probrat se synem. Pokud budete chtít, dejte nám vědět a my Vám předáme kontakt na doléčovací program. Zdravím, Štěpán Veis