abstinenční záchvaty
Anonym
Dobrý den, obracím se na Vás s velkou prosbou. Moje přítelkyně patřila v minulosti k drogově závislým. Dlouhou dobu bylo vše v pořádku, ale nyní je to horší. Někdo z okruhu lidí se kterými se dřív stýkala jí drogu vnutil. Nevěděl jsem to do té doby, dokud včera neměla abstinenční záchvat. Celá se třásla a pomalu nebyla schopna říct souvislou větu. Má prosba je jasná. Poraďte mi prosím jak jí mám tyto záchvaty ulehčit. Nemůžu se dívat na to jak jí to ničí. Prosím poraďte mi. Předem Vám moc děkuji.

Odpověděl:
Dobrý den, z Vašeho dotazu není poznat, o jakou drogu se v případě Vaší přítelkyně jedná. Tato informace je důležitá, protože ovlivní i to, jak postupovat při rozvoji abstinenčních příznaků. Pokud se jedná o opiáty, není se čeho bát, protože "absťák" se dá s trochou úsilí a odhodláním přestát i bez lékařské pomoci. Na místě je dostatek tekutin, klidné prostředí, pokud je chuť tak i lehké jídlo - a hlavně odhodlání. Pokud se ale jedná o závislost na lécích - u uživatelů drog často doprovázející závislost na dané droze - může jít o nebezpečný stav. Léky ze skupiny benzodiazepinů mohou při dlouhodobém užívaní vyvolat silnou závislost, která při vysazení léků může způsobit epileptické záchvaty. Jde o životu nebezpečný stav. V tu chvíli je rozhodně na místě podstoupit detoxifikaci pod lékařským dohledem na speciálním oddělení. Tak jako tak je možné využít zdravotnického zařízení na dobu, kdy se tělo zbavuje přímé fyzické závislosti na droze. Abych to shrnul - za prvé zjistěte na čem je přítelkyně závislá a poté zvolte postup. Pokud se jedná o opiáty (případně pervitin, který bych ale podle toho co popisujete vyloučil), dá se vše přečkat doma. Pokud jde o léky, vyhledejte odbornou pomoc. Záleží také na tom, na co se přítelkyně cítí. Na specializovaném pracovišti bude pravděpodobně pomocí léků a další péče probíhat detoxifikace o něco klidněji. Pokud budete chtít, můžeme Vám poslat kontakt na detoxifikační oddělení ve Vašem okolí. A až bude tato část za Vámi, je samozřejmě na čase přemýšlet nad nějakou formou pomoci, která by vedla k tomu, aby přítelkyně abstinenci udržela. To ale v tuto chvíli předbíhám. Zdravím Vás, držím palce a dejte vědět, když pro Vás budeme moct ještě něco udělat. Štěpán Veis