Otazka
mirec ect
Dobrý den. ?Uvodom by som sa chcel predstaviť, volám sa Matoš Miroslav, som z Piešťan a mám problém s ktorým si myslím by ste mi vedeli poradiť. Som nepravidelný užívatel drogy menom extáza. moje užívanie tejto drogy pretrváva už po dobu dvoch rokov. Počas týchto dvoch rokov som vyskúšal aj drogu LSD. Bolo to iba raz v mojom živote, pretože som na tejto droge prežil taký stav aký by som neželal ani nepriatelovi. Vyskúšal som aj drogu pervitín, bolo to párkrát asi šesť krát, ale táto droga mi takisto moc nepovedala. Nikdy som zatiaľ nepocítil potrebu ísť ďalej a skúšať iné tvrdšie drogy. s extázami som začal ako 21 ročný a ako som už vzpomínal pretrváva to už asi 2 roky. Vždy keď je nejaká dobrá akcia rád sa idem zabaviť a samozrejme s touto drogou. chcel som sa Vás opýtať či sa dá moje požívanie drog ako závislosť na drogách. Moje užívanie nieje pravidelné býva obdobie, že možem mať aj 4 mesačnú pauzu a vlastne to nemusím mať vobec. Bavím sa s tou drogou lebo sa mi to páči. Moja rodina prišla na to po dvoch rokoch mojho užívania a myslia si, že som závislý na drogách a moja závislosť potrebuje nevyhnutne umiestnenie v odvykacom protidrogovom sanatóriu. Matka ma vyhodila z domu, takže som prišiel o bývanie, moj zamestnavatel ma vyhodil zo zamestnania. Nekradol som neroznášal som domácnosť ale moja rodina mi oznámila že si všimla zmenu mojho chovania, a spánku. Rád by som si vypočul Váš názor na tútu vec o ktorú by som Vás chcel požiadať. S pozdravom Miroslav Matoš

Odpověděl: Petr Nosek
Dobrý den Miroslave. To na co se ptáte, je trošku složitější. Hodnotit vaše užívání jako závislost z medicínského hlediska by vyžadovalo více informací, z toho co popisujete se však zdá, že o tuto diagnózu nejde. Nicméně někdy i v případech, kdy se nejedná o závislost lze hovořit o tzv. problémovém užívání. Ve vašem případě se problémy související s užíváním již vyskytly. Přišel jste o možnost bydlení s rodinou, o zaměstnání, možná nastaly i nějaké jiné změny... Neumím posoudit přesně z jakého důvodu k nim došlo. Jestli příčinou byl opravdu jen samotný fakt, že se dotyční dozvěděli o vašem užívání, nebo jestli se změnilo vaše chování a fungování natolik, aby to zavdalo příčinu k těmto razantnějším krokům. Zkušenosti z mé praxe častěji potvrzují druhou variantu, i když si ji uživatel nechce, nemůže nebo neumí přiznat... Je na vašem posouzení, zda-li je pro vás vaše "příležitostné užívání" přednější než to o co jste přišel a podle toho se rozhodnout pro další cestu. Pro vaši informaci - ani pro rozvinutou závislost není vždy nezbytně nutné absolvovat pobyt v, jak píšete, léčebném sanatoriu. Existují programy či odborníci, se kterými můžete spolupracovat ambulantně, tj. formou pravidelných návštěv bez umístění na lůžkovém oddělení. Přeji hodně štěstí ve vašem dalším rozhodování.