Alkohol
Míša
Dobrý den, chci se zeptat, jak mám pomoci manželovi, který je závislí na alkoholu. Myslím si, že ještě není těžký alkoholik, ale v poslední době se začalo měnit jeho chování v opilosti. Dříve když se opil měl spíše pocit viny a plakal a omlouval se, pak se z toho vyspal a bylo to nějakou dobu v pořádku. Teď když je opilý velmi křičí a obviňuje mne ze svého pití, že já jsem tím důvodem proč se opil. Jeho zvýšené požívání alkoholu začalo asi před 3 lety na jeho pracovišti, kde bylo pití na "denním pořádku". Pila i jeho nadřízená. Začátkem tohoto roku změnil zaměstnání a tady je pití přísně trestáno okamžitým vyhazovem, proto v práci nepije. Opije se až doma. Teď jsme na tom tak, že dostal třetí a poslední šanci na vyléčení. Při posledním výstupu vzal syna do auta a odjel. Asi po hodině se vrátil úplně opilý. Pokud se to týkalo pouze mě bránila jsem ho a dokonce jsem jeho pití zamlčovala před jeho i mými rodiči. Teď ale vím, že potřebujeme pomoc, ohrožuje to naše dítě. Chci zachovat rodinu, protože když je střízliví je to moc hodný člověk a dobrý otec. Mám ho i přes všechno ráda a nechci ho v tom nechat. Teď jsme se dohodli na tom, že má měsíc na to aby to zkusil sám, pokud nevydrží půjde se léčit. Je to třetí pokus, takže jsem skeptická. Jak se mám chovat, co mám dělat, aby znovu nezačal? Nebylo by lepší vyhledat odbornou pomoc hned? A jak ho k tomu přinutit? Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
No, 3 ultimatum obvykle nefunguje. Protže 2x to už prošlo, tak to projde i potřetí, ... Manželovi bych doporučil, pokud to chce zvládnout ambulantně navštívit AT (alkoholismus a jiné toxikománie) poradnu, protže dle vašeho popisu se jeví, že to bude zvládat sám jen stěží. Je to jistá šance, neboť jinak mu zbývá jen 3 měsíční léčba v psychiatrické léčebně. Nicméně, manžel by měl vědět, že je již ve fázi - napiješ se, ztratíš kontrolu. To prakticky znamená plně abstinovat, tedy ani hlt alkoholu, včetně silvestrů, narozenin, .... Ohledně vás - doporučil bych možná se jít do AT poradny poradit také. Může vám to pomoci chovat se efektivně směrem k tomu aby manžel abstinoval. A asi byste si měla odpovědět na otázku, zdali toto ultimatum je poslední a co se stane, pokud manžel bude pít dál, vyhodíte jej z domova, rozvedete se? Nebo ještě počkáte? Měla byste to řešit celkem brzy, tak to važte.