pervitin
jeny
Dobrý den,chtěla bych se zeptat.Můj bratr užívá pervitin už asi2roky.Kdysi si ho píchal ale ted ho už jen šnupe.Otázka je ale,už pomalu 3týdny si to nevzal ale díky tomu přestal jíst a pít.Dokonce má sebevražedné myšlenky.Bojím se aby se mu něco nestalo.Nevím zda to není vlivem,že přestal užívat drogy a nebo už opravdu nechce žít.A taky přestal s námy mluvit,už ani s mámou nemluví.A to je divné ,protože ona jediná u něj stála když začal bláznit.Tím myslým,takový ty stavy co mají,když si to vezmou.Jako například že je agresivní a pod.Za odpověd předem děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Takhle na dálku není dost dobře možné posoudit, zda jsou bratrovy sebevražedné myšlenky míněny vážně, ani zda jsou výsledkem abstinence od pervitinu a nebo jde o jiné psychické problémy. Vše z toho je možné. Tak či onak může být situace vážná. Jestli bratr již nějakou dobu nejí, nepije a mluví o sebevraždě, je na místě vyhledat odbornou pomoc. Zkuste bratrovi nabídnout kontakty na zařízení, která se specializují na závislosti (v každém větším městě najdete tzv. kontaktní centrum) a nabídněte mu třeba doprovod. Mluvte s ním o tom, že Vám na něm záleží a chcete mu pomoct. Ale vyhněte se vydírání pláčem, výhružkami a ultimáty. Nevyčítejte. Když by nereagoval, nezdráhejte se vyhledat odbornou pomoc a radu vy sami. Pak budete moci posoudit závažnost situace s větší přesností a domluvit se, jak dále postupovat (termíny, možnosti, kontakty, krizové řešení atd.). Domluvu však musíte dodržet hlavně vy sami. Podle Vašeho popisu to vypadá, že Váš bratr pravděpodobně prochází těžkým obdobím - potřebuje Vaši podporu, vidět, že někomu na něm záleží. Nečekejte však velké pokroky ráz na ráz. A ani si neberte na svědomí bratrovo jednání - bohužel je jen na něm, co nakonec udělá se svým životem. Přeju Vám k tomu hodně sil a trpělivosti. A kdybyste potřebovali kontakt, znovu se ozvěte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.