alkoholik
kery
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu. Situace je asi taková: V rodině mého přítele je člověk, který je silný alkoholik s agresivními sklony avšak si to sám nepřipouští asi jako každý alkoholik. On si sám myslím,že alkoholik není. Rodina se snažila, tuto situaci již nějak řešit,ale marně. Tento člověk totiž vždy půl roko seká latinu a pak se situace opakuje a psych.terorizuje svoji matku vždy když se opije, která ho vždy pustí k sobě do bytu i přesto že už tam měl zákaz od policie. Samozřejmě si druhý den nic nepamatuje. Jeho matka je je již starší paní a nedokáže s tim nic dělat. V této situaci vždy telefonuje své dceři,že je skoro na infarkt,že jí zmíněný alkoholik vyhrožuje,slovně týrá...atd. Situace se již několik let opakuje stále dokola.Přes zimu dotyčný seká latinu,jelikož nemá pořádně kde bydlet a na jaře jakmile se oteplí, tak zase začne vyvádět, chlastat a chovat se strašně. Je pravda,že mi do toho nějak nic být nemusí,ale nějak se na to nemůžu dívat. Jelikož když tato situace nastane, je z toho pakl špatná celá rodina a hlavně matka mého přítele. Všichni říkají,že je to začarovaný kruh a že se nedá nijak řešit, já tvrdím opak. Říkají,že pokud ho babička vždy vezme na milost k ní domů a svým způsobem ho chránit a vždy zapomene na to jak se k ní choval, neni cesta ven. Dokonce snad měl i zákaz od polici e přibližovat se k domu,ale nezabíralo to...pak měl nehodu a řídil opilí - také se z toho dostal,jelikož řídila osoba blízká...a to je jedno z druhym. Prý když to budou nějak řešit, tak on se bude mstít na babičce (jeho matce) dokud bude živa, jelikož je měkká a vždy rychle zapomene. Co by jste radili?Dá se nějakým způsobem člověk donutit nebo odvést na léčení?Mělo by to v tomto případě vůbec smysl?Moc Vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, popisujete poměrně složitou situaci v rodině Vašeho přítele. Ptáte se, co bychom poradili. Zda lze člověka nutit nebo jinak dovést k léčení a zda by to vůbec mělo smysl. Jakýkoli "začarovaný kruh" se přetrhává těžko. Obzvlášť, trvá-li vše již delší dobu a ostatní pomalu ztrácejí víru ve změnu. Případy, kdy je do problému zapojeno více lidí (ve Vašem příkladě alkoholik, matka přítele, sestra přítele, Váš přítel a jistě i další), bývají náročné i na komunikaci. Pokud se všichni domluví na cílech, jasných pravidlech i sankcích, pravděpodobně se jim podaří situaci změnit. Ve Vašem případě však porušuje "beztrestně" pravidla hned několik lidí - alkoholik, matka přítele, která ho bere na milost, její dcera, která se nechá jejími telefonáty ničit atd. Situace se pravidelně opakují, nikdo v nich není spokojen, ale nikdo je z méně či více pochopitelných důvodů nedokáže změnit. Tak, jak situaci popisujete, neobejde se řešení bez dohod, pevných pravidel, důslednosti a jasných sankcí. Je na každém z účastníků, jaká pravidla a podmínky si stanoví. A je jasné, že dodržování podobných pravidel nebude jednoduché. Stanovit si je, má svoje výhody, ale také nevýhody. (Např. Nechci, aby mi mamka volala v podobných situacích. Domluvím se s ní na tom. Stane-li se to znovu, nebudu mamce v noci po dobu jednoho měsíce zvedat telefon. Nechci, aby mi volala v situaci, kdy pustila domů "alkoholika" a věděla, co přijde. Mamce vše dopředu oznámím a pokusím se jí vysvětlit, proč mě to obtěžuje, proč to dělám - nejde o to, že jí nemám ráda, nebo, že jí nechci pomoct, ale že mi vadí, že se to stále opakuje; chtěla bych jí pomoct to změnit, ale dosud to nešlo. A do budoucna to dodržím!!! Riskuji, že to mamka nepochopí, bude naštvaná atd. Riskuji, že propásnu důležitý telefonát apod.) Konkrétně k Vašim dotazům: Co bychom radili? Vřele bych doporučila obrátit se na poradnu pro blízké těch, kteří mají problémy s alkoholem nebo jinými návykovými látkami. Lze nějakým způsobem člověka nutit do léčby a má to smysl? Těžko říct - člověka můžete donutit nastoupit léčbu. Ale otázkou zůstává, co si z takové "vynucené" léčby člověk odnese? Vždycky však můžeme mluvit o sobě, svých pocitech a obavách, o tom, co se nám líbí nebo nelíbí na chování druhých k nám atd. A pak je na nás, jak se zařídíme. Stačí to takhle?